Den amerikanske Hollywood-stjerne Paul Walker, bedst kendt fra Fast and Furious-filmene, omkom i en voldsom bilulykke, da han sammen med sin forretningspartner kørte galt i en Porsche og ramte en lygtepæl med 160 km/t. Nu har Walkers 16-årige datter besluttet sig for, at sagsøge det tyske bilmærke.

Det skriver amerikanske ABC News.

I søgsmålet anklager Meadow Walker Porsche for, at hendes far døde på grund af manglende sikkerhedsforanstaltninger i den Porsche Carrera GT, som Paul Walker kørte i inden det fatale uheld. Blandt andet skulle bilen have manglet ’ordentligt’ elektronisk stabilitetskontrol, der kunne have forhindret bilen i at skride ud, som den gjorde.

»Uden disse mangler i den Porsche Carrera GT, havde Paul Walker stadig været i live i dag,« lyder det i den skriftlige anklage, der blev sendt til Porsche mandag.

Tilbage i november 2013 var Paul Walker i gang med at indspille den syvende Fast and Furious-film. Det var under en pause fra indspilningerne, at skuespilleren omkom, blot 40 år gammel. Sammen med sin forretningspartner, den 38-årige Roger Rodas, havde de to mænd taget en køretur i en yderst sjælden ’super-sportsvogn’, en Porsche Carrera GT, en bil der kun blev produceret i 1270 eksemplarer.

Det var Roger Rodas, som kørte bilen, men han mistede pludselig kontrollen over sportsvognen, der skred ud og ramte en lygtepæl, og efterfølgende brød i brand. En undersøgelse fastslog bagefter, at farten var helt oppe på 160 km/t da ulykken skete, og at det var den høje fart, og ikke bilens sikkerhedsudstyr, der var skyld i uheldet. Ifølge obduktionsrapporten, var ulykken så voldsom, at Paul Walker havde utallige brud på kroppen. Både kæben, kravebenet, bækken og ribben var udsat for kraftige brud. Derudover var blev store dele af hans krop svært forbrændt.

'Supersportsvognen' blev fuldstændigt ødelagt under ulykken.
'Supersportsvognen' blev fuldstændigt ødelagt under ulykken.
Vis mere

I undersøgelsen deltog også ingeniører fra Porsche, for at klarlægge hvorvidt bilens sikkerhed havde været tilstrækkelig.

Meadow Walker mener dog ikke, at alt var, som det burde, og i hendes 18-sider lange søgsmål til den tyske bilfabrikant hævder hun, at bilen ’kun’ kørte mellem 100-114 km/t, og ikke de 160 km/t, som en officiel undersøgelse ellers har slået fast. Desuden var forstærkningerne i bilens døre angiveligt ikke tilstrækkelige, samtidig med at brændstofsledningerne ikke løsrev sig under uheldet, som de burde -  noget der burde have forhindret sportsvognen i at bryde i brand.

Tidligere har også Roger Rodas enke fremsat et lignende sagsanlæg, hvori hun påstod, at hendes mand - der var erfaren racerkører  kun kørte med 90 km/t. Den sag behandles af en domstol i Los Angeles, hvor der endnu ikke er faldet dom.