Hillary Clinton siger farvel til politik

Festlighederne efter præsident Obamas valgsejr er knap nok overstået, førend der planlægges ny regering. Selvom den amerikanske præsident har siddet på posten de sidste fire år og dermed har et hold spillere allerede, har den tidligere præsidentfrue og nuværende udenrigsminister Hillary Clinton besluttet sig for at træde tilbage.

I går fortalte en talsmand for Hillary Clinton, at planerne om at træde tilbage efter Obamas valgsejr var intakte.

- Hun har mange gange sagt, at planen er at blive, ind til der er fundet en til at tage over, og så vil hun trække sig tilbage og nyde lidt ro, mens hun skriver og alt det, man nu gør, siger talsmand Victoria Nuland til nyhedsbureauet AFP. 


Først og fremmest skal valgsejren dog lige synkes, og så besluttes det, hvem der skal overtage og hvornår.

Clinton har tidligere fortalt, at hun planlagde at træde tilbage, når hendes fire år som udenrigsminister var overstået i januar 2013. Hun er dog villig til at blive på posten, så længe det kræves, ind til den rette person til at overtage er fundet.

DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN

Afstemning

Hillary Clintons farvel til politik menes at blive et stort tab for regeringen, hvor hun er den mest populære minister, ifølge flere meningsmålinger. Derfor skulle Obama have tigget hende til at fortsætte, men Clinton er klar til at træde tilbage fra det politiske spil, efter hun i to årtier har spillet en stor rolle.

Først som præsidentfrue i otte år, da Bill Clinton sad på magten i det Hvide Hus, senere som senator for New York og præsidentkandidat, og de sidste snart fire år som udenrigsminister i Obamas regering.

 - Hun virker ret beslutsom, siger Victoria Nuland.

Der er dog blevet spekuleret i, om den 65-årige Hillary Clinton planlægger at gå efter præsidenttitlen i 2016, men det har hun dog selv afvist.

Hvad synes du - skal Hillary Clinton stille op til næste præsidentvalg?

Deltag i debatten under artiklen. De bedste indlæg bliver bragt i BT fredag. 

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Hillary Clinton. Præsident i Amerika om 4 år.

Skrevet af Finn Børge Jensen., Mandag den 12. november 2012, 11:40

Jeg synes, at Bill- og Hillary Clinton har betydet meget for hele verden og jeg håber, at Hillary stiller op som præsident i Amerika om 4 år. Det betyder meget for hele den vestlige verden, at det er et fornuftigt menneske, som bestrider verdens mægtigste job.
P.t. lider vi alle under, at Bush (den anden) satte brand i hele verden og startede krigene i Auganistan og Irak. Amerika er på falittens rand og hele den vestlige verden lider under, at verdens økomomien er brudt sammen.
Obarma gør hvad han kan, men det tager mange år, at rette op på tosserierne, som Republikanerne iværksatte.
Finn.

The Kaaba flood in Mecca (1941)

Skrevet af The Watcher, Fredag den 9. november 2012, 13:22

Intet over islam

Skrevet af Muhammed, Fredag den 9. november 2012, 12:12

gammelnok

Skrevet af tonny, Torsdag den 8. november 2012, 23:57

der sidder da også nikkedukker nok i danmark der gerne sidder til de skal bæres derfra.

Tja..

Skrevet af Lilli, Torsdag den 8. november 2012, 22:17

Hillary trænger til ro og nye oplevelser i livet,- og landet har sikkert godt af nye folk i Det Hvide Hus,- så det kan da ikke være bedre,- og at Obama er genvalgt er det bedste!

Glem det

Skrevet af John, Torsdag den 8. november 2012, 22:02

For gammel til at stille op til præsidentvalget i 2016. Demokraterne finder ny de kan køre i stilling

Fortsætte eller ikke?

Skrevet af Eva Hansen, Torsdag den 8. november 2012, 21:08

Hillary Clinton er 65 år og fastholder ikke at vil stille op i 2016.
En personlig beslutning, der kræver at man respekterer den.

Måske trænger både hun og hendes mand til sammen at leve
et mere privat liv efter mange år i offentlighedens lys.
Bill Clinton er ikke rask!
Med venlig hilsen

yes

Skrevet af Michael Pedersen, Torsdag den 8. november 2012, 19:17

Hillary og Helle, kloge dygtige kvinder, så YES

Uenig

Skrevet af Jørgen, Fredag den 9. november 2012, 09:24

Hillary - Yes
Helle - NO NO NO

Nederste forkert

Skrevet af Stefan W. Olsen, Fredag den 9. november 2012, 09:28

Hillary - Yes
Helle - YES YES YES
Inger Støj(sender)berg: AND IT'S NO NAY NEVER, NO NEVER NO MORE!

JA!

Skrevet af Rethe, Torsdag den 8. november 2012, 17:28

endnu engang JA.

Idiot

Skrevet af Stefan W. Olsen, Fredag den 9. november 2012, 09:13

Vi er ikke belemret med "Helle Blank", men med en statsminister, der - i modsætning til VK - overholder landets love og regler, og som - modsat Brixtofte, Thorsen, Riskjær - ikke har snydt i skat!

Og i øvrigt er Obama ikke neger, men mulat (hvis du ved, hvad DÉT er)!

hold da kæft...

Skrevet af Niels Olsen, Torsdag den 8. november 2012, 18:39

...du er da en kæmpeidiot.

Intet over islam

Skrevet af Muhammed, Torsdag den 8. november 2012, 16:17

Jeg syntes på det billede ovenover af Hillary Clinton, ser det ud som om hun heiler. Kan det virkelig passe?????????????????.

Endnu en

Skrevet af Niels Olsen, Torsdag den 8. november 2012, 18:43

Kæmpeidiot.

Hillary Clinton

Skrevet af eva just, Torsdag den 8. november 2012, 15:15

Jeg forstår godt at Hillary Clinton vil trække sig tilbage, det er et hårdt og krævende liv at være udenrigsminister.
Når det så er sagt, ja så er der meget meget få amerikanere som jeg kan se kan eller vil overtage posten efter Hillary Clinton. Jeg håber at Hillary Clinton vil stille op til næste president valg, vi i vesten har alle brug for Hillary Clinton og den stærke gruppe og forbindelser hun og Bill Clinton har opbygger i mange mange år.
Jeg har altid haft stor respekt for Hillary Clinton og Bill Clinton.

Ja, hvis hun er den bedste

Skrevet af Peter P, Torsdag den 8. november 2012, 14:22

demokratiske kandidat til den tid.

Nej:

Skrevet af johnny, Torsdag den 8. november 2012, 13:10

Nej det skal hun ikke så er hun 69 0g pensions moden, der skal unge mennesker til og ikke alle de gamle røvhuller.

Ja ja ...

Skrevet af Peter P, Torsdag den 8. november 2012, 14:26

... det kan du glemme, Pernille Skipper og Astrid Krag er fiaskoer der kun skal laves EN gang.

Nu er de advaret !

Forkerte navne

Skrevet af Stefan W. Olsen, Torsdag den 8. november 2012, 15:27

Jeg går ud fra, at du mener Inger Støj(sender)berg og Claus (Kron)hjort Frederiksen, for mage til arrogante og større fiaskoer skal man lede længe efter!!

Fantastisk argumentation

Skrevet af Jens Hansen, Torsdag den 8. november 2012, 16:04

du kommer med, Stefan.

Tak tak

Skrevet af Stefan W. Olsen, Fredag den 9. november 2012, 09:11

Så ved vi, hvem vi ikke skal stemme ind igen, når der bliver valg i 2015.

Farvel til politik

Skrevet af Kamma, Torsdag den 8. november 2012, 13:09

Hun er nok bange for Villy skulle finde på at komme på besøg USA, derfor træder hun tilbage.

Næh

Skrevet af Stefan W. Olsen, Torsdag den 8. november 2012, 13:20

Hun er måske bange for, at vores eget svar på Sarah Palin (Lene Espersen) skal blive udenrigsminister igen.

Hillary

Skrevet af Stefan W. Olsen, Torsdag den 8. november 2012, 12:57

Er et godt bud, når man tænker på, at hun i 8 år har været præsidentfrue.

Lad Sarah Palin stille op mod hende - og HC bliver valgt med garanti.

Kvalificerer det?

Skrevet af Benny Mortensen, Torsdag den 8. november 2012, 14:07

Kvalificerer det at være præsidentfrue til noget som helst? Hvis Clinton har fortalt hende noget som helst om jobbet og dermed hemmeligheder, må han da have været en tåbe!

Kvalificerer det?

Skrevet af Benny Mortensen, Torsdag den 8. november 2012, 14:07

Kvalificerer det at være præsidentfrue til noget som helst? Hvis Clinton har fortalt hende noget som helst om jobbet og dermed hemmeligheder, må han da have været en tåbe!

glædelig jul

Skrevet af leif, Torsdag den 8. november 2012, 12:43

hvor er det godt at læse om den store forståelse partierne venstre og DF har for "mindretallet" man går så vidt,at ved hjælp af egne midler vil imødegå en beslutning som er truffet af demokratisk valgte medlemmer af en bestyrelse. jeg vil ønske mindretallet på EGEDALSVÆNGET tillykke med sponsorratet og håbe det må bringe den rette julestemning ind i beboelsen.
Men jeg synes nu det er ærgeligt at den tidligere regerings privatiserings tanker ikke kan holde vi ser nu konsekremserne , har den danske befolkning været klar over hvor mange millioner af kroner der er givet i støtte til private "kulturaktiviteter"
Det er fint med at få gaver, men man skal nok lige tænke over hvad gør man med dem efterfølgende???

Muslimsk demokrati ..

Skrevet af Peter P, Torsdag den 8. november 2012, 14:12

.... host host ... jah demokrati kan jo bruges på flere måder, normalt bruger vi det her til lands til at der skal være plads til alle.

I Kokkedal bruges det tilsyneladende som dække for kultur/religiøs racisme og diktatur som en anden bananrepublik.

Det er rart og vigtigt at man i lignende boligområder andre steder godt kan finde ud at at dele sol og vind på trods af kultur/religiøse forskelle, ellers kunne man nemt forledes til at tro at muslimer ikke var forenelige med at demokratisk samfund.

Allah stiller op ??????

Skrevet af Kim, Torsdag den 8. november 2012, 12:26

Intet over islam - igen en ualmindelig dum og uvidende kommentar fra islamisternes side. Det ville ellers være spændende. Måske Allah har så meget menneskesyn eller forstand at han fremover vil sponsere et juletræ i Kokkedal. Han kan da ikke være dummere end den kommentar at "Allah stiller op". Når I er så glade for jeres religion ville det være en god ide at tage ophold i de lande hvor i hører til og hvor i kan dyrke jeres Allah.