Computergiganterne Google, Intel og Sony afslører nyt system for web-tv, der sammensmelter web og tv. Systemet kan bane vej for store reklameindtægter.

Computergiganten Google afslører endnu et produkt, Google-tv. Produktet er udviklet sammen med andre store computergiganter, blandt andre Intel og Sony. Målet er at få fingre i tv-reklamemarkedet på cirka 70 milliarder dollar, over 400 milliarder kroner.

Mange computergiganter såsom Apple og Microsoft forsøger også at udvikle en teknologi, der kan bringe tv ind i folks stuer via webben.

Google tv fungerer sådan, at en søgeboks kommer frem på skærmen, hvorfra brugeren kan søge efter bestemte tv-kanaler og samtidig søge på internettet.

- Det bliver dermed muligt at se tv af høj kvalitet på den bedste skærm, som stadig er et tv, siger Rishi Chandra, der chef for Googles udviklingsafdeling for web-tv.

Det er ikke oplyst, hvornår tjenesten kommer på markedet.

Google-tv er baseret på Android-platformen og kører med Googles chromebrowser.

Brugere kan se alle deres normale tv-kanaler og søge efter oplysninger fra nettet og andre applikationer.

Det hele kan gøres fra brugernes arbejdsrum eller dagligstue på en tv-skærm, og dermed bliver billede og lydkvalitet bedre, hævder Google.

Google-tv er konstrueret sådan, at det fungerer med alle tv-operatører.

Med i samarbejdet er også Logitech, Adobe, Best Buy og DISH Network.

/ritzau/Reuters