Det er ikke hver dag, at en kaptajn står og tager personligt imod alle passagerer i et fly og derefter holder en velkomsttale i selve kabinen. En tale om, hvad selskabets ansatte føler, og en forsikring om at besætningen vil gøre alt for at få passagererne sikkert frem.

Den slags fortællinger deles af passagerer på Germanwings’ Facebook-side efter tirsdagens tragedie, skriver Berlingske. Og selv om piloter i Germanwings næppe bliver ved med en sådan velkomst, så siger det en del om, hvor rystet såvel kolleger som omverden er over, at den 27-årige Andreas Lubitz tilsyneladende bevidst førte et Germanwings-fly med 150 ombordværende ind i en bjergvæg i de franske alper.

Læs også:

Andreas Lubitz var syg og havde tilmed en lægeerklæring, der skulle have sygemeldt ham den tirsdag, hvor han i stedet alligevel satte sig op i Airbus-flyet og endte med at tage 149 uskyldige med sig i døden. Det fortalte Anklagemyndigheden i Düsseldorf fredag efter at have gennemsøgt Lubitz’ hjem. Her fandt politiet - udover iturevne lægeerklæringer - medicinske dokumenter, der viser, at Lubitz var under lægelig behandling.

Sygdommen har myndighederne ikke løftet sløret for endnu, men en lang række tyske medier erfarede fredag, at Lubitz havde langvarige psykiske problemer. Statsadvokaten i Düsseldorf fortalte til gengæld, at Lubitz ifølge den foreløbige vurdering havde holdt sin sygdom hemmelig over for både sin arbejdsgiver og kolleger.

Læs også:

Germanwings meldte straks ud, at man ingen sygemelding havde modtaget fra Lubitz, men tragedien og hemmeligholdelsen af sygdommen maner til eftertanke i luftfarten, både hos selskaber og myndigheder.

I første omgang anbefaler EUs myndighed for luftfartssikkerhed (EASA) nu, at der altid skal være to besætningsmedlemmer i cockpittet, så en pilot som Lubitz ikke kan sidde derinde alene og låse andre ude, mens et fly har kurs mod nedstyrtning. Skal en pilot på toilettet, skal et andet besætningsmedlem erstatte piloten i cockpittet, indtil denne er tilbage.

Dette var i forvejen et krav i USA, og allerede torsdag begyndte de første europæiske luftfartselskaber at melde ud, at de ville indføre samme procedure. Fredag fulgte en lang række selskaber efter, herunder skandinaviske SAS og hele den tyske Lufthansa-gruppe inklusiv datterselskabet Germanwings.

Læs også:

Også Trafikstyrelsen i Danmark og Transportstyrelsen i Sverige kom fredag med samme anbefaling. Men der kan sagtens komme yderligere forandringer i luftfarten som konsekvens af tragedien.

Selv om Lubitz’ sygdom og sammenhængen med tragedien endnu ikke er fastslået, er de psykologiske test, som piloter gennemgår, allerede kommet under lup.

»Det er for tidligt at sige endnu, om noget skal ændres. Vi skal først kende resultatet af efterforskningen, men vi kigger selvfølgelig på forskellige muligheder,« siger kommunikationschef Dominique Fouda fra EASA til Berlingske.

I Tyskland raser debatten om psykologiske test efter tragedien, og ifølge den tyske avis Rheinische Post mener Lufthansa, at den kontrol først og fremmest er de tyske luftfartsmyndigheders ansvar.

»Vurderingen af piloternes helbredsmæssige egnethed ligger ikke hos det enkelte flyselskab, men hos de tyske luftfartsmyndigheder,« siger Lufthansas talsmand, Michael Lamerty, ifølge avisen.

Læs også:

Den engelske avis The Guardian har talt med formanden for de tyske flyvelæger, Dr. Hans-Werner Teichmüller, som er dybt chokeret over oplysningerne om, at Lubitz ignorede sin lægeerklæring og kalder handlingen »dybt kriminel«.

Han kan godt forestille sig, at der bliver endnu strammere krav for de psykologisk test, som skal tages, før man får sit pilotcertifikat. Men om grundigere løbende test af piloter vil kunne opdage de sjældne tilfælde, er han ikke sikker på.

»En pilot, der vil gøre noget som dette, kunne være dygtig nok til at passere som en velstruktureret person(…) Selv med en grundig undersøgelse vil du ikke have 100 procent sikkerhed,« siger han til The Guardian.

Hos SAS forklarer presseansvarlig Henrik Edström, at selskabet har en grundig proces samt en »rapporteringskultur«, der skal sikre, at noget lignende ikke kan forekomme.

»Når du er blevet ansat som pilot, skal du mindst én gang om året gennem en lægekontrol, som omfatter test, både fysiske og psykiske,« fortæller han og tilføjer, at SAS opfordrer alle ansatte til at rapportere sygdom og »afvigelser«, om de så vedrører andre eller en selv.

Hvor mange af disse rapporteringer om afvigelser, der er, vil selskabet dog ikke oplyse.

Henrik Edström understreger også, at man bliver nødt til at afvente den endelige rapport om flystyrtet, før der drages nogle konklusioner omkring psykologiske test.

Netop den megen fokus på Lubitz’ mentale tilstand kan også få en skadelig effekt på piloters vilje til at tale åbent om problemer, advarer en række pilotforeninger og psykiatriforeninger. Også her lyder opfordringen, at man skal afvente den endelige rapport og undgå forhastede konklusioner.