Første valgsted lukket og talt op: Så tæt er det

De første stemmer til det amerikanske præsidentvalg er afgivet - og intet er endnu afgjort!

I de sidste dage op til valget har medierne gentagende gange beskrevet, at Obama og Romney ligger tæt i den afgørende slutspurt.

Nu er det første valgsteder lukket, og noget tyder da også på, at opløbet i valgkamp-maratonen mod det ovale værelse i Det Hvide Hus bliver spændende og tæt.

Så er der valg: Det vil ikke overraske mig hvis Romney vinder

Romney eller Obama: Sådan er stillingen lige nu

I Dixville Notch i New Hampshire har vælgerne allerede stemt, og her er stillingen uafgjort mellem de to kandidater.

Godt nok er det tale om et lille bitte valgsteder, hvor kun ti vælgere har stem, men....

Obama og Romney har hver fået fem stemmer, men til sammenligning fik Obama 15 ud af 21 stemmer i her i 2004.

Det skriver USAToday.

I Hart, en anden lille by i New Hampshire, som er en af de første valgsteder, der lukker, har Obama fået 23 stemmer, mens Romney må nøjes med ni. Her stemte 17 ud af 29 vælgere på Obama ved sidste valg.

Hvordan tror du, at det amerikanske præsidentvalg ender?

Deltag i debatten under artiklen

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

USA-valg.

Skrevet af Allan Gorm Larsen , Tirsdag den 6. november 2012, 19:35

Jeg bor ikke i USA, men her i Danmark, så jeg er af, af gode grunde, afskåret fra at stemme til præsidentvalget. Hvis jeg skulle stemme, ville jeg nok hælde mest til O,Bama forteinsvis p.gr af Demokraternes synspunkter omkring sundhedssektoren. Hvad Republikanerne angår kan jeg ikke lide deres ekstreme religiøse atityder, og slet ikke deres såkaldte "Tea-Party-bevægelse". Herhjemme stemmer jeg normalt borgerligt.

Intet over islam

Skrevet af Muhammed, Tirsdag den 6. november 2012, 18:23

Hellere Romney end en skide skabsmuslim.

Hvorfor?

Skrevet af Normal dansker, Tirsdag den 6. november 2012, 21:03

Hvorfor bruger du overhovedet tid på at skrive noget, når du ikke kan komme med noget der er mere nuanceret?

Hvorfor er det religion altid skal være en udslagsgivende faktor. Det lader til, at religion er roden til de mange konflikter der er rundt om i verden. Hvorfor kan vi ikke bare være gode ved hinanden og tilsidesætte vores trosretning.

Grow up and be human!

spændende

Skrevet af leif, Tirsdag den 6. november 2012, 17:44

hvorfor er det så vigtigt for danske medier at sende gud ved hvor mange raportere til amerika for at fortælle nogle fuldstændig ligegyldige ting, som man kan få oplyst via BBC eller CNC er det for at undgå at beskæftige sig med hvad der sker herhjemme? hvorfor er der ikke storm på venstre som i dag virkelig viste hvor man har dem som lurepassere på sidelinjen. ok det giver jo heller ingen gratis "ferie" i USA for de mange journalister som har vundet lodtrækningen.
Nej i stedet skulle man beskæftige sig med at fortælle den danske befolkning hvem den TV2 medarbejder var som løb nøgen rundt på Christiania. det er der da mere perispektiv i!!!!

Lad fornuften vinde.

Skrevet af Christian B, Hansen, Tirsdag den 6. november 2012, 14:29

Kom så Mitt Romney,slut med de 4 år hvor abort og økonomien er gået den gale vej,for USAs og fornuftens skyld,så skal obama ud-HELT UD. Mitt kan få dem ud af krisen,hvad obama kan,det har han vist over de seneste 4 år. UHA UHA :-(

Go Obama!

Skrevet af Stefan W. Olsen, Tirsdag den 6. november 2012, 13:43

Hvis Romney bliver valgt, er jeg bange for, at det bliver lige som under Bush - selv om ingen præsident kan være værre end ham.

Obama overtog KÆMPE gæld fra Bush, ligesom S-SF-R overtog KÆMPE underskud fra VK.

Få styr på fakta

Skrevet af Thomsen, Tirsdag den 6. november 2012, 14:31

Obama, overtog en stor gæld fra Bush, som havde brugt lidt vel rigeligt på at bekæmpe terror m.m. MEN at sige at vores nuværedne regering overtog en KÆMPE-gæld, det er godt nok en sandhed med modifikationer. Der var en gæld, men den er heldigvis blevet bragt ned i de år, hvor vi havde borgerligt styre.

Der er forskel på gæld og underskud

Skrevet af Stefan W. Olsen, Tirsdag den 6. november 2012, 15:23

Vores nuværende regering overtog et UNDERSKUD på 100 mia. kr. fra VK, men selve GÆLDEN var blevet bragt ned, men kun fra 513,446 mia. kroner til ca. det halve - og ikke ned til et rundt 0, som Lars Løkke påstod.

Der er forskel på gæld og underskud: Underskud har man, når der mangler penge, gæld har man, når man skylder penge.

Så skal det lige siges, at Schlüter-regeringen øgede stats- og udlandsgælden fra 280 mia. til 500 mia. kr., hvor Nyrup leverede en samlet gæld på de 513,446 ink. offentlig, stats- og udenlandsgæld.

Forkerte tal

Skrevet af Niels O, Onsdag den 7. november 2012, 12:31

@Stefan W. Olsen

Underskuddet i 2011 var på 34,5 mia kr. Mindre end 2% af BNP. Så dine 100 mia. er forkerte.

kortlink.dk/b5aa

Frem til 2008 blev statsgælden nedbragt fra Nyrups rekord i 1997 på 600 mia til knap 200 mia. Eller fra over 50% til 11% af BNP. Så igen er dine tal forkerte.

kortlink.dk/ahmh

Dine tal gæld under Schlüter er næsten rigtige. Det var een af de mange vilde økonomiske heste, som allerede under Anker gik amok. Men da han jo som bekendt ikke kunne finde ud af det, måtte han jo overlade tømmeret til Schlüter - uden valg. Men der måtte prioriteres i perioden 82-92, så det gik noget ud over statsgælden.

Udlandsgæld har du vist misforstået, hvad er. Se her:

kortlink.dk/9hay

Blev positiv under VK.

Så prøv at få dine facts rigtige til næste gang.

Glemte lige noget

Skrevet af Stefan W. Olsen, Onsdag den 7. november 2012, 15:05

Prøv at gå ind på Nationalbankens hjemmeside og så kig under "statsgæld". Der vil du kunne se, at den ved regeringsskiftet og ved udgangen af 2011 var på 413 mia. kr. - og VK overtog 513,446 mia. fra SR. Altså har VK kun fået statsgælden 100 mia. kr. ned og og ikke ned på 200 mia.!

Delvis enig

Skrevet af Stefan W. Olsen, Onsdag den 7. november 2012, 13:45

Nyrup overtog en gæld på 500 mia. fra Schlüter. Den steg til 600 og så fik han den ned på 513 mia inkl. en offentlig gæld og udlandsgæld.

Underskuddet var IKKE 34,5 mia. kr. i 2011, men 100, for Fogh fik jo vendt et overskud på 60 til et underskud på 80 mia. kr. - det underskud øgede Løkke - så prøv at kigge på Danmarks statistiks hjemmeside!

Gælden toppede i øvrigt i 1988, hvor den var på 800 mia. kr. - og hvem var statsminister der? Schlüter!

Til Stephan W Olsen

Skrevet af Niels O, Fredag den 9. november 2012, 17:25

Dybt beklageligt, at du læser statistik, som Fanden læser Biblen.

Du er da godt nok ikke økonomi-uddannet, kan man se. Så en fortsat diskussion vil godt nok være som at slå i dyner.

Rygter

Skrevet af Jimmi Kristensen, Tirsdag den 6. november 2012, 13:36

Der verserer lidt rygter på nettet om at det officielle valgresultat, faktisk giver Johnsson fra det Libertarianske parti en enkelt af stemmerne, som ikke fremgår af billedet.

Men se valget til kongressen....

Skrevet af Jimmi Kristensen, Tirsdag den 6. november 2012, 13:28

Er ikke Romney-fan, og han skræmmer også mange republikanske vælgere væk, ligeså effektivt som Claus Hjort er til at skræmme borgerlige vælgere væk.
Se på valget til kongressen og guvernør nedenfor, der fører Republikanerne klart, så forhåbentligt vælger republikanerne næste gang en mere borgerlig kandidat.

Enig

Skrevet af Stefan W. Olsen, Onsdag den 7. november 2012, 07:42

Så lad os få CHF som statsministerkandidat herhjemme - så vi ikke får VK ind igen!

4 more years til OBAMA!

Ingen ville stemme på Romney hvis...

Skrevet af Flemming, Tirsdag den 6. november 2012, 11:53

Ingen ville stemme på Romney, hvis de så youtubevideoerne med mormonernes hemmelige ritualer, prøv at søge på Newnamenoah, så ser I, hvad jeg mener!

Nemlig

Skrevet af Stefan W. Olsen, Onsdag den 7. november 2012, 13:46

Og ingen fornuftig vil stemme på LLR, hvis de hørte ham på youtube om "regeringens" skattesystem, du ved, den der hvor de som afleverer mere mindre, og som tjener mere, afleverer så mindre mindre...

Ikke uafgjort

Skrevet af Jacob, Tirsdag den 6. november 2012, 11:00

Det er da på ingen måde en uafgjort. Præsident valget er ligegyldigt hvis ikke man har pladser i kongressen. Og ud fra ovenstående billed vinder romney pladser både på Guvernør området og direkte i kongressen. Så en rød sejr denne gang

Så er et flertal i kongressen heller ikke vigtigere

Skrevet af thomas jensen, Tirsdag den 6. november 2012, 11:45

Så er et flertal i kongressen heller ikke vigtigere, de har ikke parlamentarisme, og det er med til at gøre partidisciplinen lavere. Så selvom en præsident har flertal i kongressen kan han stadig have store problemer med at finde flertal til sine lovforslag, da kongresmedlemmerne ofte vil stemme ud fra baglandets interesser og ikke følge præsidenten - end ikke hvis de kommer fra samme parti.