Mandag aften var der kaotiske tilstande i Gatwick lufthavn i London, da en række flyaflysninger gjorde, at hundredvis af mennesker strandede i London uden mulighed for at komme hjem.

Det skriver norske Dagbladet, der har talt med flere norske familier, der mandag var berørt af situationen.

Linn Økland, hendes mand James Best og deres fire børn var nogle af dem, der blev ramt af aflysningerne, da de mandag aften omkring klokken ni skulle fra Gatwick og hjem til Stavanger. På vej til lufthavnen fik familien beskeden om aflysningen på sms, men da de alligevel skulle aflevere deres lejebil i lufthavnen, besluttede de at tage derhen og tale med Norwegian.

Hurtigt fandt familien dog ud af, at der ikke var megen hjælp at hente i lufthavnen.

»Det er ikke deres fejl, at der er aflysninger, det ved jeg. Men vi fik så dårlig hjælp af kundeservice. Vi fik beskeden i skranken i lufthavnen, at vi kunne få nye billetter om ti dage eller klare os selv,« fortæller Linn Økland til Dagbladet.

Da lufthavnen var fuld af mennesker, og Linn Økland og James Best også havde fire små børn at tage sig af, valgte de at tage på hotel og bestille nye flybilletter for også at nå hjem på arbejde til tiden. De nye billetter kostede familien 20.000 norske kroner, svarende til godt 16.000 danske kroner - selvom familien kun havde betalt omkring 4.700 kroner for de billetter hjem, de nu ikke fik brug for.

Også familien Hermann på to voksne og tre børn, der skulle have været med et fly fra Gatwick til Værnes i Norge, oplevede at få dårlig hjælp fra Norwegian. Deres fly skulle afgå klokken 18.10, men familien fik først en sms om aflysningen, da flyet egentlig skulle være afgået.

Efterfølgende stod familien i kø i 12 timer i lufthavnen uden at få nogen hjælp. Norwegian havde ellers selv sendt en sms med henvisning til kundernes rettigheder og samtidig opfordret til at kontakte Kundeservice - men problemet var bare, at det var umuligt at komme igennem, fortæller Sinnamma Helene Hermann til Dagbladet.

Familien blev efterfølgende tilbudt billetter hjem fra Gatwick lørdag - hvilket altså vil sige, at familien var strandet seks dage i London.

Kommunikationschef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nilsen, forklarer til Dagbladet, at aflysningerne skyldtes, at landingsbanerne i Gatwick var lukket det meste af dagen mandag, og det ramte altså både Norwegian og flere andre flyselskaber.

Lasse Sandaker-Nilsen fortæller, at forsinkelserne gør, at deres fly er fuldt bookede, men at Norwegian dæler hotel og madudgifter for kunderne. Derudover er det tirsdag eftermidag indsat ekstra fly.

Siden Dagbladet er gået ind i sagen, er det også lykkedes både Linn Økland, James Best og deres tre børn samt Sinnamma Helene Hermann og familien at få plads på det ekstra fly.

Hvad angår de 20.000 kroner, Linn Økland og James Best har brugt på nye flybilletter, så kan Lasse Sandaker-Nilsen ikke love, at familien får penge igen, men han opfordrer alle, der har købt billetter, til at kontakte Norwegian.

»De må sende en kopi af kvitteringerne, og så behandler vi det individuelt. Lige nu er det allervigtigste for os, at folk kommer derhen, hvor de skal,« siger Lasse Sandaker-Nilsen.

Du kan læse om dine rettigheder, hvis et fly er forsinket, herunder: