Briterne giver ny sukkerskat æren for, at en fødevareproducent vil mærke færdigproducerede retter med en advarsel til kunderne om kun at spise dem en gang imellem.

Det er forståeligt, hvis briterne er ekstra optagede af risikoen for overvægt og ubehagelige følgevirkninger som kræft og sukkersyge. En nylig undersøgelse viser, at Storbritannien står til at få Europa-rekorden i fedme inden for de næste ti år.

Derfor har det vakt stor opsigt, at fødevareproducenten Mars Food for et par dage siden pludselig erklærede, at firmaet vil mærke sine færdigretter for at få folk til at lade være med at spise dem hver dag.

Firmaet skriver på sin hjemmeside, at man inden for de kommende måneder vil kunne finde »en liste over ’lejlighedsvise’ produkter – de, der er beregnet til at blive nydt en gang om ugen – og en liste over ’hverdags-produkter’ – inklusiv dem, der gennem de kommende fem år vil blive ændret for at reducere salt, sukker eller fedt.«

Flere britiske ernæringseksperter ser beslutningen som en lille revolution og et tegn på, at fødevareindustrien har erkendt, at efter fristelser som tobak og søde læskedrikke kan færdigmad blive det næste mål for politikernes indgreb af hensyn til folkesundheden.

En talsmand for fødevareaktivister i organisationen Sustain siger til BBC, at firmaer febrilsk »forsøger at vise, at de kan være gode og gøre det rigtige«, før en politisk plan mod fedme blandt børn bliver præsenteret senere i år:

»Sandheden er, at intet, der kommer ud af en pakke eller en krukke eller er blevet forarbejdet, vil være særlig sundt for dig.«

Blandt de færdigretter, som Mars Food advarer imod at spise hver dag er Lasagne, Carbonare og »Uncle Ben’s« og »Dolmio«-tomatsauce, der i øjeblikket bliver markedsført med en aggressiv tv-kampagne i Storbritannien.

Flere britiske medier har straks bragt sammenligninger mellem Mars Food og andre firmaers populære færdigvareprodukter, men endnu er der ikke nogen, der har erklæret sig villige til at følge Mars Foods eksempel med advarende mærkning af deres egne fødevarer.

Daily Mail udpeger blandt andet færdigretter fra WeightWatchers og kokkeberømtheden Jamie Olivers færdigmad, som avisen skriver er meget sukkerholdig. Oliver har ellers ført an i en offentlig kampagne for en sukkerskat på læskedrikke og har hævet prisen på sukkerdrikke i sin egen restaurantkæde.

Overvægt ude af kontrol

Det britiske fedmeproblem er kommet i politisk fokus de seneste måneder, hvor offentlige sundhedseksperter har advaret om, at overvægt er ved at komme helt ud af kontrol hos både børn og voksne. Den netop offentliggjorte undersøgelse fra det lægefaglige magasin Lancet viste, at briterne med den nuværende udvikling i 2025 vil have overhalet Malta som landet med den procentvise største andel af markant overvægtige kvinder i Europa.

38 procent af de britiske kvinder vil være at betegne som fede, tæt fulgt af de irske kvinder, mens britiske mænd med 36 procent i 2025 også risikerer den uønskede førsteplads sammen med Irland og Litauen.

Den konservative, britiske regering så længe ud til at ville ignorere kravet om en britisk sukkerskat på sodavand og andre læskedrikke, der får en stor del af skylden for de mange overvægtige britiske børn. Men under den nylige fremlæggelse af regeringens finanslovsforslag erklærede finansminister George Osborne overraskende, at regeringen vil indføre en afgift på ekstra søde drikke.

»Vi vil indføre en sukkerskat. Det er ikke en trussel eller et løfte. Det er noget, der vil ske,« sagde Osborne ifølge BBC.

Finansministeren sagde videre, at skatten først vil blive indført i 2018 for at give læskedrikindustrien mulighed for at forberede sig på den. Skattebeslutningen har resulteret i en heftig politisk debat for og imod. Den forventede offentlige ekstraindtægt på fem milliarder kroner vil blive brugt på sundhedsinitiativer.

Britiske ernæringseksperter henviser til, at sukkerskat i andre lande som eksempelvis Mexico har betydet et markant fald i indtagelsen af sukkerholdige drikke. Jenny Rosborough fra »Aktion mod Sukker« er ikke sikker på, at frivillig mærkning af færdigretter vil føre til tilsvarende resultater. Hun sagde til BBC, at det »er fint« med større ansvarlighed hos producenterne, og at det giver mulighed for bedre viden om varernes sundhedsværdi.

»Men vores udfordring med det er, at kun de sundhedsbevidste vil orientere sig efter mærkningen. Derfor vil det ikke ramme de mennesker, der har mest brug for det.«