Væltede biler og personbiler kvast mellem store lastbiler. Et to kilometer langt og voldsomt harmonikasammenstød i Skåne kostede tirsdag formiddag mindst tre personer livet og flere kom alvorligt til skade.

Omkring 50 lastbiler og 50 personbiler kolliderede tirsdag formiddag klokken 11 i et stort massesammenstød på en af nordens meget trafikerede veje. Ulykken skete på Tranarpsbron i Skåne, en lavtliggende bro, der fører motorvejen over et naturområde ved byen Tranarp i Sverige.

- Tre personer er dræbte, og 15-20 personer er kvæstede. Nogle meget alvorligt, andre mindre alvorlig. De er alle kørt til forskellige sygehuse, men vi ved endnu ikke, om der er danskere i blandt eller hvilke nationaliteter, der er tale om, oplyste pressemedarbejder ved Skånes Politi Cindy Schönström-Larsson til bt.dk. 

Det var et rent inferno og en nærmest uoverskuelig opgave, der mødte redningsfolkene på stedet. Den omfattende ulykke og trænge plads på broen gjorde det svært for ambulancer og redningskøretøjer at komme frem.

Helsingborgs Dagblads reporter Helena Stenqvist, der var på broen efter ulykken, fortalte om et chokerende syn.

- Jeg har aldrig set noget lignende. Adskillige sårede og muligvis døde lå på vejene, da vi ankom. Vi så en død person, som hang ud over broens autoværn.

Da BT ankom til akutmodtagelsen på Helsingborg Sygehus var personalet også i højeste beredskab. Forældre med syge børn på armen blev mødt af et kæmpe skilt, der gjorde opmærksom på lang ventetid pga. ulykken.

- Vi har været forberedt på det værste og haft forstærkningshold hele dagen indtil sidst på eftermiddagen. De ni patienter, vi har modtaget her, har vi primært behandlet for knoglebrud, men ingen var så alvorligt kvæstede, at de behøvede operation, siger sygehusleder Lisbeth Cederwald til BT. 

Det var tilsyneladende ekstremt glatte vejforhold og dårlig sigtbarhed pga. tåge, der fik de mange biler til at støde sammen. Ifølge øjenvidner tog det bare få minutter, før de 100 biler blev involveret i det kæmpe massesammenstød.

Bilisterne havde sandsynligvis ikke en jordisk chance for at undvige ulykken, fortæller Sven Krarup Nielsen, der er formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.

- Rigtig mange trafikanter kører al for hurtig i dårlig sigt. Det betyder, at når de for sent opdager, at trafikken holder helt stille foran dem, så er de ikke i stand til at nå og bremse ned. Hvis der så oveni købet er glat føre, som det var på broen, så er det endnu svære. Så har bilisterne ikke en chance for at bremse op i tide, siger han til bt.dk.

SWEDEN-MOTORWAY-ACCIDENT

Sven Krarup Nielsen forklarer, at det bliver problematisk ligeså snart, der opstår en prop, fordi sammenstødet kan blive ved med at fortsætte, indtil de bageste biler får bremset ned i tide og sat katastrofeblinkene i gang.

Ulykken skete i kørebanerne i begge retninger - til trods for at der var flere meter mellem de to baner. Men den ene ulykke kan meget vel have påvirket bilisterne i den modsatte køreretning.

SWEDEN-MOTORWAY-ACCIDENT

- Hvis der sker en alvorlig ulykke i den ene retning, så vil bilisterne i den anden retning i et vist omfang registrere det. Og fordi de skal se, hvad der sker, så bliver de uopmærksomme, og så kan der hurtigt ske en tilsvarende ulykke i det andet spor, siger Sven Krarup Nielsen.

Indsatsleder ved det skånske politi, Ola Tuvesson, oplyste i dag på et pressemøde, at det forventes, at motorvejen vil blive genåbnet onsdag morgen klokken seks. Der er stadig flere hundrede liter diesel og en masser materiel, der skal fjernes fra vejbanerne.