Det forsvundne malaysiske fly er en historie, der ikke burde kunne skrives. Ekspert i flysikkerhed Hans Christian Stigaard er selv mystificeret. Hans bedste bud er, at flyet må være forulykket et sted over vand.

MALAYSIA: Spørgsmålet er banalt: Hvorfor er det interessant at følge med i eftersøgningen af et malaysisk fly, der er forsvundet? Fly er forsvundet før. Flyulykker er også sket før. Alligevel følger hele verden med i enhver lille bid af information, der når ud til offentligheden om Malaysia Airlines MH370s mulige skæbne.

Den forsvundne Boeing 777-200ER er blevet et globalt anliggende. Og det er blevet Hans Christian Stigaards anliggende, skriver Berlingske. Eksperten i flysikkerhed og tidligere trafikchef i Københavns Lufthavn er en af de mange danskere, der har fulgt intensivt med i de seneste tolv dages forløb. Når han har gjort det, er det blandt andet fordi, det malaysiske mysterium er en helt speciel sag.

»Det er enestående, at et fly på over 250 ton med 239 passagerer om bord kan forsvinde på den måde i en tid, hvor der er massiv radar- og satellitdækning, og hvor vi alle sammen er overvåget i både den ene og anden ende. I en tid, hvor man sporer alting, er det fuldstændig utroligt. Det giver ikke mening,« siger han til Berlingske.

Hans Christian Stigaard har livechattet både med DRs seere og Ekstra Bladets læsere, og han har været overrasket over, hvor stor danskernes interesse er for MH370-mysteriet. UFOer tror han ikke på. Heller ikke på Nordkoreas mørke kræfter. Til gengæld tror han, at mysteriet eksisterer, fordi nogen et sted hos de malaysiske myndigheder tilbageholder vital information.

»Hvis flyet er blevet skudt ned ved et uheld, er det ikke en god historie at gå ud med. Heller ikke hvis der har været en sikkerhedsbrist et sted. Vi har stadig ikke hørt sandheden. Nu tror man så på, at flyveren har ligget i radarskjul af et andet fly, men det kan jo slet ikke lade sig gøre. Det her er en historie, som forfatteren Ian Fleming ikke kunne have skrevet bedre. Han ville være misundelig over, at han ikke var kommet på den her idé til James Bond,« siger Hans Christian Stigaard.

De første pressekonferencer var i hans øjne håbløse og et tegn på, at de malaysiske myndigheder ikke ville tabe ansigt. Den malaysiske premierminister skulle i stedet have ladet folk tættere på situationen udtale sig, mener han. »Kaosinformation« er det ord, Hans Christian Stigaard tidligere har brugt om det hidtidige forløb.

»Det er stadig ganske rammende for, hvad vi ser. Hvis vi ser tilbage over de seneste dage, har informationen strittet i alle retninger, og oplysningerne er sluppet meget langsomt ud. Den måde, de malaysiske myndigheder har valgt at informere på, bidrager kun yderligere til spekulationerne om, hvad der er sket med flyet. De første dage havde flyet kun fløjet halvanden time. Nu har det pludselig fløjet i syv timer. Og hvor ved man i grunden det fra? Man må sige, at der virkelig er blevet skudt med spredehagl.«

Det lyder usandsynligt, at piloterne skulle have begået selvmord, og at flyet efterfølgende har fløjet videre. Det samme gælder historien om, at flyet nu står på en øde ø i Det Indiske Ocean, og at piloterne i en håndvending har slået det såkaldte ACARS-system fra. Det er ifølge Hans Christian Stigaard ikke noget, man gør ved at trykke på en enkelt knap. Det må have været planlagt.

»Den mest vidtløftige forklaring er den om, at både piloter og passagerer skulle være blevet bevidstløse på grund af faldende kabinetryk. Bevidstløsheden ville ikke indtræffe hos alle på én gang, og der ville falde iltmasker ned. I bund og grund tror jeg, at flyet er forulykket ude over noget vand. Men eftersom man ikke har fundet så meget som en enkelt redningsvest, har jeg ikke så meget at bygge det på.«

Hans Christian Stigaard mangler i dag at få konkrete oplysninger. Oplysninger, der kunne gøre mysteriet mindre. Hvilke radarstationer har opdaget flyet? Er det civile radarer eller militære? Hvilke satellitter fortæller om retningen på flyet? Har flyet været inde i vietnamesisk flykontrol? Eller det den indiske flykontrol, der har set det?

»Hvis de oplysninger kom frem, ville det være lettere at tro på myndighederne. Folk, der står udenfor og ser på, undrer sig. Det gavner jo heller ikke flyselskabets aktiekurs og dets forhold til investorerne, at man kommer med mangelfulde informationer. Og der er også nogle pårørende at tage hensyn til,« siger han.