Hans Christian Stigaard ekspert i flysikkerhed og tidligere trafikchef

- Hvis det er vragdele, der er på satellitbillederne ud for Perth, så er den mest fornuftige af teorierne, at der har været en brand om bord.

Hvis det er sket, så kan piloterne være blevet bevidstløse, og dermed kan flyet være fløjet, indtil det løb tør for brændstof og så være faldet ned i havet. Afstanden fra Kuala Lumpur til de mulige vragdele passer med den afstand på ca. 7.000 km, som flyet kunne flyve med det brændstof, der var om bord.

Svært at slå fra

Det kan dog undre, hvis piloterne som det første ved en brand har slået flyets sende- og kommunikationssystemer fra. Især det ene af systemerne – ACARS-systemet der sender flyets tekniske data om fart, højde m.v. – er meget svært at slå fra. Det lyder næsten for utroligt - medmindre det var lige netop det system, der kortsluttede. Teorien om, at flyet skulle være fløjet i skyggen af et andet, er også usandsynlig. Alle større fly er udstyret med avancerede indbyggede advarselssystemer for at forhindre kollision, så et andet fly ville have opdaget det.

Teorierne om sprækker i flyets skrog og om at det kunne være landet et sted, tror jeg heller ikke på. Så stort et fly kan ikke bare landes hvor som helst.

Mulighederne for terror og selvmord fra piloterne kan man selvfølgelig ikke afvise.