Seks familier til nogle af de mange ofre, der mistede livet i et Germanwings-styrt i de franske alper i marts 2015, sagsøger nu luftfartsselskabet og flere forsikringsselskaber.

Familierne er fra Spanien, Paraguay og Storbritannien.

Det oplyser deres talsmand, Narcis Motje, i Barcelona ifølge nyhedsbureauet dpa.

Fredag markerede toårsdagen for tragedien, hvor flyet fra Germanwings, der er et lavprisselskab ejet af Lufthansa, styrtede ned. Alle 144 passagerer og seks besætningsmedlemmer blev dræbt.

Ifølge den officielle undersøgelse styrede andenpilot Andreas Lubitz bevidst flyet af typen Airbus 320 direkte ind i en bjergvæg 24. marts 2015 på vej fra Barcelona til Düsseldorf.

»Systemet fejlede og lod en ukvalificeret person styre et fly med 140 passagerer om bord,« siger Narcis Motje, som mistede sin 37-årige søn, Jordi, i styrtet.

Efter flystyrtet kom det frem, at Andreas Lubitz gennem længere tid havde kæmpet med mentale problemer og selvmordstanker.

En af de læger, som den 27-årige andenpilot havde opsøgt to uger før flystyrtet, havde anbefalet, at han skulle lade sig indlægge på et psykiatrisk hospital. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

På trods af at Lubitz var blevet tilset af læger adskillige gange i de seneste år frem til ulykken, fik han alligevel lov at flyve.

På flyvningen fra Barcelona til Düsseldorf låste han sig inde i cockpittet, da flyets kaptajn for en kort bemærkning var væk. Herefter styrede han tilsyneladende med vilje flyet ind i en bjergside i Frankrig.

Det vides ikke, hvor meget familierne har krævet i erstatning, men advokat Christof Wellens, som repræsenterer familierne til 35 ofre, kalder de beløb, der tidligere er blevet tilbudt, for "fornærmende", skriver dpa.

Samtidig har talsmand for de seks familier Narcis Motje klaget over, at SIM-kort, som kunne indeholde oplysninger, om hvordan tragedien udspillede sig, var blevet fjernet fra ofrenes mobiltelefoner, før telefonerne blev returneret til familierne.

Andreas Lubitz' familie har gentagne gange offentligt sat spørgsmålstegn ved, om han var eneansvarlig for styrtet.

/ritzau/