'Der hang 14 jakker på knagerækken, og der var 14 lig. Han dræbte dem alle'

Politiet offentliggør nu for første gang detaljer, om hvad der foregik på Sandy Hook Elementary School. Detaljerne er et studie i afstumpethed, skriver Berlignskes Poul Høi.

48 timer efter det næstværste skoleskyderi i amerikansk historie har politi og myndigheder for første gang offentliggjort detaljer om, hvad der passerede.

Og detaljerne er et studie i afstumpethed. Den afstumpethed, som manifesterer sig i at dræbe det ene menneske, som kerer sig om én, og derefter overtrumfer sig selv ved at myrde de mindste og mest forsvarsløse, mens de forgæves vægrer for sig. Her er - efter to døgn med for mange fejlinformationer - hvad der reelt skete fredag 14 december 2012 i Newton.

Den 20-årige Adam Lanza, en akavet enspænder, boede hjemme hos sin mor, der ifølge flere vidneberetninger ville gøre hvad som helst for at beskytte ham og hjælpe ham. Han begyndte fredagen med at skyde hende flere gange i ansigtet, mens hun lå i sin seng. Derefter tog han mindst tre skydevåben fra hendes våbensamling: En 10 mm Glock, en ni mm Sig Sauer og en halvautomatisk kaliber .223 Bushmaster angrebsriffel, skriver New York Times.

Iklædt militærtøj tog han hendes bil og kørte de få minutter til Sandy Hook Elementary School.

Han ankom mellem klokken 9.30 og 9.40, og døren til skolen var - som det er rutine på mange amerikanske folkeskoler - låst. Han blev ikke - som først oplyst - buzzet ind af skoleinspektøren, men han tog derimod sin riffel og skød hul i en stor glasrude. Han var nu inde på skolen.

Skolens ledere befandt sig til et møde i et nærliggende konferenceværelse ved døren, og alarmeret af skuddene og det klirrende glas løb skoleinspektøren, skolepsykologen og viceinspektøren ud på gangen og stod nu ansigt til ansigt med Lanza og hans Bushmaster riffel. Skoleinspektør Dawn Hochsprung og psykolog Mary Sherlach kastede sig begge frem mod Lanza, ubevæbnede forsøgte de at forhindre, hvad de sikkert indså var under opsejling, og de døde begge i forsøget. Lanza skød dem begge og sårede viceinspektøren i foden og benet.

Lanza skulle derefter foretage et valg.

På hans højre side var skolens cafeteria, hvor 25 børn var i gang med at øve et teaterstykke, og på hans venstre side var første klasse-klasseværelserne, skriver Hartford Courant.

Han gik mod venstre og ind i et klasseværelse, som tilsyneladende var tomt. Lærer Kaitlin Roig havde hørt skuddene og taget en snarrådig beslutning. Hun havde ifølge ABC News gennet sine 15 elever ind på et badeværelse, som lå i tilknytning til klasseværelset; hun havde sat flere af eleverne op på toilettet, så de kunne være inde i det lille rum, og så havde hun sat en reol foran døren og låst den. Det reddede deres liv. Adam Lanza vendte om og fortsatte

I stedet gik han ind i klasseværelset ved siden af, også en første klasse. Her skød han samtlige 14 elever og de to lærere, som var der, og som en politimand siger til Hartford Courant:

- Der hang 14 jakker på knagerækkerne, og der var 14 lig. Han dræbte dem alle.

Og han dræbte dem med en grundighed, som kan rive sjæle i stykker.

Retsmediciner Wayne Carver sagde i går ved et pressemøde, at alle ofre var skudt over hele kroppen og skudt 'igen og igen'. Der var mellem tre og 11 skud i ofrene, sagde han og tilføjede, at Lanza brugte kugler, som var særligt dødelige, fordi de blev siddende inde i ofrene.

- Hvor længe nåede de at lide, spurgte en journalist.

- Ikke ret længe, sagde han.

Ligene var så medtagede, at de pårørende ikke så dem. I stedet identificerede de døde ud fra fotografier, oplyste Carver.

Efter massakren i første klasse havde Lanza sammenlagt myrdet 17 mennesker, men han var ikke færdig.

Han gik ind i klasseværelset ved siden af, og her mødte han den 27-årige lærer Victoria Soto. Hun havde nået at gemme sine 13 studerende i et skab, og hun og en hjælpelærer stod foran skabet og skærmede dem.

- Hvor er børnene, spurgte Lanza.

Victoria Soto ville have ham ud af klasseværelset og svarede, at de var i skolens auditorium, men seks af eleverne blev grebet af panik og forsøgte at flygte, oplyser MSNBC. Lanza skød dem alle seks, og derefter skød han Soto og hjælpelæreren. Han skød endnu to hjælpelærere, og dermed havde han dræbt 20 børn og syv voksne.

Da politiet ankom, skød han sit sidste offer - sig selv.

Massakren tog højest ti minutter, men skuddene vil rikochettere i en evighed.

Tror du, at USAs liberale våbenpolitik er medvirkende årsag til de mange skudepisoder?

Deltag i debatten under artiklen
 

 

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Våbenlov

Skrevet af Kamma, Mandag den 17. december 2012, 08:58

Tosser og andre kriminelle vil altid få våben, et forbud hjælper ikke, kun en effektiv indsats og kontrol fra politiets side.

Perspektiv.

Skrevet af A Nielsen, Mandag den 17. december 2012, 05:25

Fredag, lørdag, søndag... døde der mindst 21000 børn under 5 års alderen, men fredag døde 20 6-7 årige amerikanere.
De fleste af disse 21000 børn, der dør hver dag, ville have overlevet hvis de havde haft 1 US dollar.
Jeg læste ikke meget om de 21000 igår.

.....A Nielsen...

Skrevet af Daniel Toudal, Tirsdag den 18. december 2012, 21:20

hvis vi altid skulle se sådan på tingene, var der jo ingen reelle problemer ud over dem i u-landene, din tankegang er ikke mulig at følge til ende, der bliver doneret uhyggeligt mange penge til de mennesker du snakker om og det er et fokus område, det her er en sag af nogle andre politiske proportioner.

Hvad med Danmark?

Skrevet af B.K., Søndag den 16. december 2012, 23:14

Det er ikke kun i USA at der findes tossede mennesker.
De er også på den anden side af grænsen, i Tyskland hvor de ikke kan går frit med våben, men derimod har alle køkken knive. Her er hvor mange børn mistede livet bare i august måned, uden at nævne de andre måneder, og dette sker næsten hver uge, men det bliver aldrig fortalt i dansk TV, derimod hvis I ser tysk TV, så vil I opleve rigtige nyheder.

17-06-2012: en fader i Isede dræber sine 4 børn på 5, 7, 9 og 12 år.
03-08-2012: kæresten til en mand i Dortmund dræber hans 3 børn på 4, 10 og 12 år.
09-08-2012: en fader i Oberhausen dræber sin 8 år gammel søn.
11-08-2012: en fader i Algau dræber sine 2 børn på 4 og 10 år og hænger sig bagefter.
11-08-2012: en moder i Essen dræber sin 7 år gamle datter og hænger sig bagefter.
17-08-2012: en moder i Erlingen dræber sine 2 børn på 4 og 6 år og hænger sig bagefter.
20-08-2012: en fader i Kruft dræber sin kone og sine 2 børn på 7 og 9 år.

Hvad så med alle de knivoverfald som sker herhjemme hvor der er forbudt at gå med kniv, men alligevel er det næsten daglig man læser om det?
Inden man begynder at kritisere og dømme andre, så skal vi først gøre rent herhjemme.

Neeeeeeeeeeeeej

Skrevet af Karsten, Søndag den 16. december 2012, 22:11

Det er svært at tro der findes en gud når sådan noget som dette sker. Hvis der gør, så findes der måske også et helvede, og så håber jeg at gerningsmanden får en æresplads der de næste 1000 år.

Skræmmende at man kan hade nogen man aldrig har mødt.

Karsten, Søndag den 16. december 2012, 22:11

Skrevet af Philip, Torsdag den 20. december 2012, 01:10

Nå og hvem siger så der er en gud ?
Ingen har nogen sinde set en gud.

At der så stadig er miliarder verden over der stadig har deres "barne tro" i behold skyldes jo nok at de ikke har noget som helst andet i deres liv de kan tro på og endnu ikke set eller været ude for grusomheder der har fjernet enhver tro på en gud.

Udover det så har tilbedelse af en bestemt gud ikke skabt andet end død og fordærv over menneskeheden eftersom der som bekendt er mange der slagter hinanden hvert minut verden over i guds navn.

Fremfor at alle elskede hinanden og ærede og respekterede forskelligheder.

Hvem siger at vi ikke allerede alle sammen er syndere og i helvede nu ved at være på denne jord men at nogle bare ikke har opdaget det endnu ?

Hvis taliban,izlamister,kristne,jøder og andre på krigsstien nu og fremover nedlagde våbnene og holdt fred med hinanden og ærede og respekterede andres tro ville verden blive et meget bedre sted at leve for alle.

En forklaring:

Skrevet af Den Clairvoyante, Mandag den 17. december 2012, 01:10

Forstå, at der findes ONDSKAB,- og at det Onde kan besætte mennesker!! Det er der mange, der ikke ved, åbenbart!
Og det Onde, kan få et menneske til at begå de mest grusomme ting, for det er så rodsat i det menneske, at det er blevet en del af mennesket,- derfor.
Nej, der findes ikke et decideret helvede,- det er her på Jorden, som vi jo ser og oplever, men der findes mørke steder, hvor en sådan person efter døden må opholde sig til han har tænkt over,-og helt forstår, samt angrer sine ugerninger, og det kan vare rigtig mange år!
Det handler om at lære og forstå!
Og det hjælper ikke at hade,- det avler blot mere Mørke-og negativitet,- men at forstå, at denne person bliver dømt for sine ugerninger på retfærdigste vis.
Selvfølgelig skal man fordømme hans handlinger!
Sådan er det at leve på denne mørke Jord!
Håber det giver en afklaring?

nul tyverier

Skrevet af B.K., Søndag den 16. december 2012, 20:44

I Arizona, hvor alle kan købe våben frit og hvor alle har våben er der næsten ingen tyverier, fordi tyverne ved, hvis de trænger ind i huset, bliver de skudt. Børnene vokser med våben og lærer at omgås dem og det er ikke her at de har de skyderier vi hører om, men i alle de andre stater hvor våbenloven er mere stram.
Det er ligesom i Saudi - der skærer de hånden, derimod ingen tyveriet.
I Danmark derimod, er tyverne mere beskyttede en de forurettede - god lov, ik???

menesker dræber ikke våbnet

Skrevet af B.K., Søndag den 16. december 2012, 20:35

Klap lige hesten og tænk jer lidt om - det er ikke våbnet som dræber, men mennesket som har det i hånden.
Det er heller ikke bilen som dræber, men mennesket bagved raten. Det er ikke køkkenkniven som dræber, men mennesket som holder det i hånden.
Så, hvem er det som er farlig? Det er mennesket og ikke våbnet.

Hvis man lader våbnet stå, så er det blot en død og ufarlig ting, ligesom bilen og kniven. Men mennesket for hvem det slå klik, han er farlig uanset hvilken værktøj han bruger.

Våbn er ikke farlige

Skrevet af Philip, Søndag den 16. december 2012, 19:32

Men det er derimod de syge personer der beslutter sig for at bruge dem forkert.

Når man tænker på hvor mange der i USA ejer et våben og i verden i særdeleshed kan man jo undre sig over hvorfor der ikke sker mere end der i virkeligheden gør.
Og det ville der nok også gøre i feks USA hvis forbryderne ikke levede med en høj risiko for at blive skudt og dræbt hvis og når de trænger råbende og skrigende ind i et privat hjem med trukne våben hvor hele familien hurtigt er svært bevæbnet og som på forhånd har indøvet et muligt scenarie og hurtigt får nedkæmpet ethvert angreb af den art.

For det er jo en kendt sag at kriminelle og tosser alle dage og til en hver tid altid har kunnet anskaffe sig de våben de vil have og bruge.

I sagens natur er det svært at sige hvornår det slår klik for en eller anden eller hvad der er triggeren der sætter dem i den tilstand hvor de siger nok er nok og går amok.
I en syg hjerne kan det lige så godt være at en pige har grint af dem som en mor der har været god ved dem hele livet og derved er møgforkælet og som ikke kan tåle den mindste smule modgang eller et nej fra en eller anden eller bare ganske enkelt et sygt sind.

Selvforskyldt

Skrevet af Sven Erik Frederiksen, Søndag den 16. december 2012, 17:27

Det er frygtelig for de børn det er gået ud over, de er helt uskyldige, men de voksne amerikanere har selv valgt de politikere , der ikke vil lave våbenkontrol , maskingeværer og pistoler kan købes ved siden af legetøjsforretninger. Højesteret har jo lige vedtaget at amerikanere har ret til at forsvare sig selv. Så jeg bliver ikke forarget når en idiodt har skudt om sig. Sådan er det at leve i et land hvor politikerne ofte er sponsoreret af våbenfabrikerne.

.. -.-'' Hvorfor?

Skrevet af Julia, Søndag den 16. december 2012, 16:47

Hvorfor? Hvorfor have banke med våben man bare kan købe? Synes at de skal loven om, omkring våben.. For det kan da ikke passe at uskyldig mennesker skal dø, bare fordi der er en idiot som er psykisk syg eller lingende skal skyde på livets lød.. Synes at man bør forbyde at have våben i huset.. Synes de skulle lave loven om.. have en lov der lingener vores..
Jeg tror det kan gør så man ikke har så mange skyde episoder..
Håber de for lavet deres lov om..

Verden og dens befolkning er SYG!!!

Skrevet af Hansen, Søndag den 16. december 2012, 16:19

Det er lidt uhyggeligt at se alle de hykleriske politikere, næsten sidde og græde for åben skærm om disse hensynsløse og meningsløse mord, samtidig som de selv er årsag til mange mord rundt omkring i verden, underligt nok betyder andres liv mindre for disse magthavere end deres nærmeste, kan de mon betegnes som politisk Skitzofreni ???

Vesten under ledelse af USA, sendete lejemordere til bl.a. Vietnam, Irak, Afghanistan og Libyen i ulovlige krige, for at bekæmpe og slagte politiske modstandee "kaldet terrorister", hvor tusindvis af uskyldige mennesker og børn blev slagtet, hvordan mon deres forældre og pårørende har det???!,

Vi har politikere, der faktisk ikke laver ret meget andet, end at puste til ilden og støtte diktatorer, når det er politisk bekvemt og fordelagtigt, og konspirerer mod regimer og styrer kontrolleret af politiske modstandere, ved att støtte oprører "de såkaldte terrorister" i de lande, som de vestlige diktatorer ikke kan dominere og undertrykke!

Og hvem er det egentlig, som bruger de fleste af verdens resourcer og kræfterpå, at opfinde, producere og distriburere alle former for masseødelæggelsesvåben, som gør det muligt for despoter med storhedsvanvid og andre rundt omkring i verden, at kue, skræmme og undertrykke deres befolkninger med?

Tag ikke fejl, jeg bliver helt syg indvendig, når jeg ser hvad der er overgået alle de stakkels børn, forældre og pårørende, men jeg bliver lige så syg indvendig, når jeg ser en stormagt bombe et eller andet land tilbage til stenalderen, og ser den uskyldige befolkning og deres børn blive slagtet, med helt uhyggelige, grusomme og avancerede masseødelæggelsesvåben!

Men når så den slags "mennesker", som har bevist at de ikke har respekt for menneskeliv overhovedet, sidder for åben skærm og lader tårerne få næsten frit løb, så virker det mere på mig som et propaganda stunt, og deres tårer som krokkedilletårer, når de selv har så meget blod på hænderne af uskyldige mennesker, virker det mere som en hån mod hele menneskeheden!

HVORFOR ER DET ALTID DE FORKERTE "MENNESKER", DER BEGRÆDER DEN SLAGS TRAGISKE HÆNDELSER OFFENTLIG, OG UDTRYKKER DERES MEDFØLELSE FOR DE STAKKELS MENNESKER???

føj for satan

Skrevet af Sanne S, Søndag den 16. december 2012, 14:07

Medierne svælger i detaljerne om tragedien. Og læserne NYDER det!
Manden var syg, så ja, selvfølgelig er det ubegribeligt at han kunne gøre det

Fra nu og for evigt

Skrevet af Etikken, Søndag den 16. december 2012, 13:59

Jeg er så knust af det her. Kan ikke få det ud af mit hovede. Det hele er så forkert på så helt ufattelig mange nivauer.

1) Det, at de her børn bliver betragtet som amerikanske borgere, der måtte bære prisen for at den amerikanske forfatning tillader alle almindelige borgere at eje og bruge våben.
- De her børn er også vores børn. Det er verdens børn. Jeg accepterer ikke at børn i USA ikke er i trygge rammer, når de er i skole, eller i biografen eller i et indkøbscenter.. Jeg kræver som verdensborger, at USA får ændret på deres våbenlov. Jeg sørger som var det mine egne børn. Vi, resten af verden bør lægge stort pres på USA, for at få ændret deres lovgivning. Det handler om hensyn til verdenssamfundet.

2) USA argumenterer med at grunden til at borgerne i USA skal have lov til at eje og bruge våben, er så at de skal kunne forsvare sig selv.
- Når en person i selvforsvar skyder de første par skud, i selvforsvar, kan det alt efter omstændighederne kaldes for selvforsvar. Men, når der bliver affyret skud efter skud, som et automatisk våben er bygget til, så er det ikke længere et spørgsmål om selvforsvar, men om henrettelse. Der er således ikke hjemmel i argumentet om selvforsvar. En almindelig pistol (hvis det endelig skal være våben) ville kunne bruges i et selvforsvar. Et maskingevær hører f.eks. hjemme i krig og ikke i almindelige borgeres hjem.

3) "børnenes skrig blev transmitteret via højtalere" "se de første billeder" og alle mulige utænkelige overskrifter fra mediernes side, i forsøg på at underholde os (?) der ser nyheder. Der er grænser. Der må og skal være grænser. Grænser for usympatisk opførsel når mennesker er døde... små børn er døde. Det piner hjertet! Medierne er at sammenligne med dengang hvor man tog hen for at se gladiatorerne slås og dø i kamp. De tror at verdens befolkning hungrer efter nøjagtige detaler af "hvordan det blødte fra et menneskes hovede, mens det døde" eller at vi gerne vil se billeder eller endda en video af mennesker der dør. Hvorfor gå i medier ud fra at jeg som mennesker ikke ejer etisk sansning? Jeg savner som menneske nyheder, der hæver sig op over den laveste/eller mest perverse fællesnævner og transmitterer nyheder der har en forebyggende, intelligent oplysende virkning og som samtidig sætter det gode eksempel.

4) Der er så mange andre ting i det her, som gør at jeg kommer til at tænke videre om de her ting i resten af mit liv. Jeg har selv børn.

Trist dag for folket

Skrevet af Mig selv, Søndag den 16. december 2012, 13:20

Via en ny dna maskine kan vi i fremtiden styre folk fra maskine fra en satelit i rummet dermed skal folk ha strøm når de bliver sur la os sige over 50% af normalen så får man et mega strøm over hele kroppen

Nem opfindelse ;-)

Det kræver ikke så meget og lave det men ville det være en løsning
så folk ikke dræber hinanden ?

Hvis ja så må vi bygge denne super satelit som holder dig rolig i fremtiden
så får du mega strøm i kroppen hvis du ikke kan styre dig selv

Jeg synes ideen er super god og vi bør få den lavet nu imod alt ondskab og krig det er fremtiden for os alle.

Det her kan stop folk ingen andre ting ville kunne gøre det.

THIS IS THE FUTURE