Ubåden på havbunden nær den svenske kyst er over 100 år gammel, men det gør den kun endnu mere interessant - og mystisk

»Det tyder på, at det er en hemmelig mission, som er slået fejl.«

Sådan sagde Tomas Ries fra den svenske Forsvarshøjskole til Expressen, efter at det i forgårs kom frem, at et hold private vragjægere, der kalder sig Ocean X Team, har fundet en mystisk ubåd med kyrilliske tegn på skroget kun 2.750 meter fra den svenske kyst.

Læs også:

Flere eksperter stemte i, og der opstod teorier om, at det måtte være den russiske miniubåd, som i november 2014 krænkede svensk farvand og blev genstand for en massiv ubåds-jagt i Stockholms skærgård.

Nu oplyser det svenske forsvar, at den mystiske lille ubåd ’med størst sandsynlighed’ er russisk - men at den har ligget på havets bund i næsten 100 år efter en kollision med det svenske fartøj ’Ångermanland’ ud for østkysten i det centrale Sverige i sommeren 1916.

Marinehistoriker i Forsvarsakademiet Søren Nørby er bare en af de eksperter, som fejlagtigt troede, at ubåden var spritny.

Bygget i 1904

»Et vrag, der har ligget på bunden i næsten 100 år, vil normalt være stærkt angrebet af rust og overdækket med tang og muslinger. Men her så vi et forholdsvist rent vrag. Det fik blandt andre mig til at datere det helt ude i skoven,« siger han til BT.

Men Søren Nørby bliver kun endnu mere begejstret over det nye vragfund, nu hvor båden viser sig at være helt tilbage fra Første Verdenskrigs tid.

Læs også:

»For en marinehistoriker som mig er det her meget mere interessant, end hvis det havde vist sig at være en spionubåd fra 2014. Her har vi fat i en af de allertidligste ubåde. Den blev bygget i 1904, og mig bekendt er der kun én ubåd tilbage fra den periode, som er på museum,« siger han entusiastisk.

De svenske aviser Expressen og Dagens Nyheter har fået eksperter til at gennemgå det videomateriale, som vragdykkere fra Ocean X Team har filmet. De kom frem til, at ubåden er af typen ’Catfish’. En vurdering Søren Nørby deler efter at have nærstuderet tegninger af ubådstypen og sammenlignet dem med de sonar-billeder, der er offentliggjort fra vraget.

Ubåden blev bygget i Vladivostok i 1904 og var fra 1915 en del af den russiske østersøflåde, hvor den kom i aktion under Første Verdenskrig.

»Den var en del af den engelsk/russiske krigsførelse mod de tyske interesser i Østersøen under Første Verdenskrig. De forsøgte blandt andet at stoppe svenskerne i at sejle forsyninger af jernmalm til den tyske industri og sænkede derfor en del svenske skibe, selvom de var neutrale under krigen,« fortæller Søren Nørby.

Inden da skulle Catfish-ubåden dog transporteres mere end 10.000 km fra Vladivostok i det østlige Rusland til Skt. Petersborg og Østersøen. En stor del af turen foregik med den legendariske Transsibiriske Jernbane, som næsten var færdigbygget i 1915.

Ubådens design er oprindeligt amerikansk og hed Fulton efter Robert Fulton, som designede den første ubåd i 1790erne. Men russerne købte designet og omdøbte klassen til ’Som’.

Fra 1904 til 1907 blev der bygget syv af den type ubåde i Vladivostok, men de seks andre var enten skrottet eller forlist i 1919.

I det hele taget er der ikke mange velbevarede eksemplarer tilbage fra det, Søren Nørby kalder ’ubådens spæde barndom’, og derfor krydser han fingre for, at den vil blive bjærget, så ubådsentusiaster og forskere kan få glæde af den på et museum.

»Det vil give et fantastisk indblik i, hvordan de tidligste ubåde blev bygget,« siger marinehistorikeren.

Men ubådens skæbne gør det tvivlsomt, om det kommer til at ske. Alle 18 besætningsmedlemmer omkom, da Catfish-ubåden 25. juni 1916 på grund af dårlig sigtbarhed kolliderede med det svenske skib ’Ångermanland’ og efterfølgende sank.

»Hvis det er en krigergrav, skal man selvfølgelig respektere det. Der er en international aftale om at respektere gravfreden,« siger Søren Nørby.

Er besætningen dernede?

Ifølge dykkerne fra Ocean X Team er ubådens luger lukkede, hvilket kunne tyde på, at der må være lig af russiske sømænd derinde. Men idet ulykken skete ved havoverfladen, kan de russiske søfolk ifølge Søren Nørby have været på ubådens dæk. Simpelthen fordi de 18 besætningsmedlemmer har boet som sild i en tønde inde i den kun 20 meter lange og tre en halv meter brede, cigarformede ubåd.

»De har mildest talt boet tæt, så når muligheden har været der, var de deroppe for at få lidt frisk luft,« siger Søren Nørby.