Hvert år lejer mange danskere en bil gennem det spanske selskab Goldcar, når de er på ferie i Sydeuropa.

Selskabets metoder har dog fået danskere og andre EU-borgere til at klage over biludlejningsfirmaet, og nu får Goldcar en bøde på knap 15 millioner kroner.

Det skriver Finans.dk.

Det er den italienske konkurrencemyndighed AGCM, der har haft det spanske selskabs forretning under lup. Her er det blevet slået fast, at Goldcar ikke har informeret kunderne godt nok om gebyrer, ligesom det sydeuropæiske firma markedsfører dets tilvalgsprodukter for aggressivt.

»Goldcar har presset ekstra og udgiftskrævende forsikringer og andre produkter ned over hovedet på folk. Derudover har forbrugerne fået for dårlig information om de gebyrer, Goldcar opkræver for manglende brændstofoptankning,« siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europas danske kontor, til Finans.dk.

Forbruger Europa modtager generelt mange klager over biludlejningsfirmaer, og ifølge Lars Arent er Goldcar et firma, som Forbruger Europa kender ganske udmærket i den sammenhæng.

Det tilsyneladende udbredte problem har fået Europa-Kommissionen og forbrugermyndigheder i de enkelte EU-lande til at lave en aftale med branchens fem største selskaber, så deres praksis, kontraktvilkår og interne politikker bliver forbedret.

Det drejer sig om Avis, Europcar, Enterprise, Hertz og Sixt. De er alle med i aftalen om at informere kunderne grundigt om gebyrer og tillægsydelser, skriver mediet.