Den terrorsigtede Anders Breivik klæder sig helst i tøj fra en bestemt producent. Skadeligt, mener mærkevareekspert.

Højre-ekstremisten Anders Brevik, som har myrdet 77 mennesker i Norge, foretrækker at gå i tøj fra en bestemt producent.

Det skriver vg.no.

Ifølge den norske massemorder viser et særligt tøjmærke mere end andre, at man tilhører en bestemt og ønskværdig klasse i de europæiske samfund.

Den norske massemorder har nemlig en forkærlighed for en lille grøn krokodille, som slår med halen.

På side 1016 i hans 1500-siders lange manifestet, skriver Behring Breivik, at det at gå med tøjmærket Lacoste er en fordel, hvis man vil blive opfattet som en person af "veluddannede, europæisk og konservativ" karakter.

Skadeligt for salget

Anders Breivik er da også blevet set iført tøj fra Lacoste på flere af de billeder, som forskellige medier har vist af højre-ekstremisten.

Og det kan være skadeligt for tøjproducenten, mener mærkevareekspert Christian Sinding i Brand Consulting

- Det er uden tvivl enormt skadeligt for en mærkevare at blive forbundet med Anders Behring Breivik. Jeg, og mange andre med mig, ønsker ikke at blive set med samme logo på brystet som ham efter det her, siger Christian Sinding til E24.

Den svenske avis Gefle Dagblad har tidligere talt med den svenske mærkevareekspert Niklas Olovzon, som vurderer, at massemordens syn på Lacoste kan få negative konsekvenser for Lacoste.

Niklas Olovzon råder samtidig firmaet bag Lacoste til at vente med alle planlagt reklamekampagner.

Ingen betydning

I Norge afviser en importør af Lacoste imidlertid, at Anders Breiviks synspunkt får nogen betydning for tøjsalget.

- Jeg tror ikke, at folk tænker så meget på det. Jeg tror, at folk er mere optaget af hans ofre, og den skade som han har forvoldt, siger Øistein Gulbrandsen til avisen Dagbladet.

Der har heller ikke være nogen nedgang i efterspørgslen på Lacosta-tøj, fortæller den norske importør.