Så er den gal igen i Sverige, hvor folk raser over en reklamekampagne.

Her på den anden side af sundet har vi at flere gange rynket på næsen over svenskernes politiske korrekthed og evne til at se kønsdiskriminering, selv hvor vi andre ikke kan få øje på det, men denne gang er det af helt andre årsager, svenskerne er røget op i det røde felt.

Audi Sverige hyrede for nylig tv-stjernen og kunstneren Kakan Hermansson til en reklamekampagne for bilmærkets nye Q2-model. Men den tyske bilgigant havde tydeligvis ikke gjort deres hjemmearbejde godt nok. For der skulle ikke gå lang tid, før Audi var havnet i en så voldsom shitstorm på de sociale medier, at de måtte lægge sig fladt ned og afbryde samarbejdet med Kakan Hermansson.

Den 35-årige er en yderst kontroversiel figur i det svenske. Som erklæret feminist har hun flere gange udtalt sig hadsk om mænd, og derudover har hun opfordret til vold mod politiet på Twitter. Det skriver både Expressen og Aftonbladet.

'Kæmp Stockholm, i dag og altid. Pas på hinanden og glem ikke: ACAB (forkortelse for 'All cops are bastards' eller på danske: 'alle betjente er nogle svin', red.). De (politiet, red.) beskytter nazisterne, ikke os,' skrev hun på Twitter i 2014 ifølge Aftonbladet.

Men det er især et andet tweet fra Kakan Hermanssons hånd, som får svenskerne til at rase over, at Audi ville bruge hende som reklamesøjle.

'Der var en helvedes masse snak om Malexander. Man gider ikke høre om det, når politiet har ondt af sig selv,' skrev hun på Twitter.

Malexander er en henvisning til et af de mest bestialske politimord i nyere svensk historie. I 1999 blev to politifolk likvideret med deres egne tjenestevåben af tre bankrøvere, som de havde sat jagten ind på. Mordene fandt sted i den lille landsby Malexander, som siden har lagt navn til ugerningen. En ugerning, som Kakan Hermansson latterliggjorde med sit dybt kontroversielle tweet.

'Skam over jer', 'hvad i alverden tænker I på?' og 'den som tog beslutningen om at gøre Kakan Hermansson til kampangens hovedperson burde fyres øjeblikkeligt,' er bare nogle af de kommentarer, vrede svenskere har skrevet på Audis Facebook-side.

Det fik i første omgang Audi Sverige til at genoverveje kampagnen med Kakan Hermansson.

'I løbet af dagen har vi fået stærke reaktioner på vores samarbejde med Kakan Hermansson. Audi Sverige tager naturligvis klar afstand fra vold. Kakan har også tydeligt gjort klart, at hun angrer sine tidligere udtalelser på Twitter, som hun siden har undskyldt. Vi har efter samtaler med pågældende (Kakan Hermansson, red.) valgt at sætte kampagnen på pause. Vi undskylder over for alle dem, som har følt sig stødt,' skrev Audi Sverige på Facebook.

Men det fik ikke gemytterne til at dæmpe sig hinsidan. Blot 11 timer efter den første besked til de oprevne brugere, kunne Audi Sverige oplyse, at kampagnen med den kontroversielle tv-personlighed er droppet.

'Audi blev anbefalet at indlede et samarbejde med Kakan Hermansson, men vi kendte ikke til hendes tidligere udtalelser. (...) Vi har nu valgt at afslutte samarbejdet og reklamekampagnen.'

Det er ikke første gang, en bilreklame har skabt røre i Sverige. For blot et par måneder siden fik BMW ørerne i maskinen for at bruge den 21-årige supermodel Gigi Hadid som blikfang i en reklame. Kvindegruppen 'Sveriges Kvinnolobby' anmeldte reklamen til ombudsmanden og fik den bandlyst.

Se reklamen herunder og vurder selv, om der er tale om kønsdiskrimination.