Hvor langt kan man gå, når det kommer til at markedsføre en vare? Islændinge er rødglødende på Arla i Storbritannien efter et stunt med det islandske yoghurt-produkt skyr.

Arla i Storbritannien har fået islændinge på nakken. På hjemmesider og de sociale medier, Facebook og Twitter, lancerer de i stor stil deres udgave af det islandske yoghurt-produkt skyr. Her giver mejerivirksomheden indtryk af, at Arla Skyr bliver produceret i den islandske by Höfn. Det på trods af, at Arla Skyr, der mætter de britiske maver, bliver importeret direkte fra Tyskland.

Nu møder deres kommercielle fremgangsmåde kritik fra forbrugere, der raser over deres omgang med sandheden. Flere islandske facebookbrugere mener, at Arla rutter med sandheden. Det gør de opmærksom på på Arla Skyrs britiske facebookside.

»Sorry. Jeg forstår ikke, hvorfor Arla lyver over for jer. Jeg er ansvarlig for salg af skyr i Island, og jeg ved, at Arlas skyr ikke er islandsk. Det er ikke det samme skyr, som I får i Island«, skriver Jón Axel Pétursson, der angiveligt er vicepræsident for det islandske mejeri MS.

»Please! Lad jeres skyr være den skyr, jeg plejede at spise, da jeg arbejdede i Island. Jeg har set frem til den dag, den skulle komme til Storbritannien«, skriver Claire Dorrian på facebooksiden i slipstrømmen af islandske kommentarer.

I svaret, Claire Dorrian får tilbage, bekræfter Arla, at den skyr, hun spiste, da hun var i Island, er identisk med den Arla Skyr, hun finder i de britiske supermarkeder.

»Hej allesammen. Undskyld for den sene tilbagemelding - tidsforskellen her i Höfn gør det svært for mig nogle gange. Jeg kan bekræfte, at det er den samme skyr, som du fandt, da du besøgte mit smukke hjemland«, skriver Arla Skyr tilbage.

På Arla Skyrs officielle Twitter-profil fremgår det, at de bruger den fiktive »uofficielle talsmand« Herbjörn fra Höfn som ansigt udadtil i kontakten med kunderne. Det er der heller ikke noget galt i, mener Arlas presseansvarlig i Danmark, Theis Brøgger.

»Brugen af en fiktiv person i reklamer er helt normalt. Det har vi også set med DSB's Harry. Men om man er en fiktiv eller rigtig person, skal man selvfølgelig holde sig til sandheden«, siger Theis Brøgger til BT.

Theis Brøgger har fået reklamebureauet, der står for håndteringen på Facebook, til at slette de svar, der kan virke vildledende.

»Vores britiske kollegaer i Storbritannien har fået et reklamebureau til at stå for kontakten med kunderne via sociale medier som Facebook og Twitter. I enkelte tilfælde har de skrevet noget, der er forkert, og vi har derfor bedt dem om at fjerne de svar, der kan opfattes som vildledende over for forbrugerne. Det er ikke noget, Arla har givet dem lov til. Bureauet skal holde sig til den linje, vi har lagt i Arla«, uddyber han.

Theis Brøgger fortæller, at hans britiske kollegaer tager et møde med reklamebureauet mandag. Han understreger, at det fremgår tydeligt i Arlas tv-reklamer, at skyren, der bliver serveret i det britiske, er produceret i Tyskland.

Höfn er en lille islandsk havneby i det østlige Island. Området er ikke kendt for de store mejeri-specialiteter.

Facebook-tråden, som Arla nu har fjernet.