Det japanske Takata har mandag søgt om konkursbeskyttelse. Amerikansk konkurrent overtager aktiverne.

Tokyo. En fejl ved den mekanisme, der udløser airbags, er skyld i, at den japanske producent af sikkerhedsudstyr til bilbranchen Takata nu opgiver at fortsætte som et selvstændigt selskab.

Takata oplyser mandag ifølge flere medier, at det har søgt om konkursbeskyttelse.

Hovedparten af Takatas aktiver bliver overtaget af den amerikanske rival Key Safety Systems (KSS). Købesummen er på 175 milliarder yen eller 10,5 milliarder kroner.

De mange økonomiske forpligtelser, som Takata er ramt af, er ikke omfattet af aftalen.

Omkring 100 millioner biler verden over er blevet tilbagekaldt på grund af defekte airbags fra Takata.

Og det, der er blevet kaldt den største sikkerhedsskandale i bilindustriens historie, har nu endegyldigt knækket selskabet.

Ifølge Reuters har Takata en gæld på over 1000 milliarder yen. Det svarer til cirka 60 milliarder kroner. Beløbet er ikke officielt bekræftet.

Airbags, der er eksploderet ved en fejl, menes at have kostet mindst 16 bilister livet, men omkring 180 andre er kommet til skade.

Det har medført en række retssager mod Takata med krav om enorme erstatninger. I januar accepterede Takata at betale en bod på én milliard dollar i USA, hvor 70 millioner køretøjer er blevet tilbagekaldt for at få udskiftet airbags.

I forrige uge skrev den japanske finansavis Nikkei, at Takata var på nippet til kaste håndklædet i ringen. Nyheden fik kursen på Takatas aktier til at styrtdykke.

Takata har ifølge AFP 12 oversøiske datterselskaber, der ligeledes har søgt om konkursbeskyttelse. Dermed er kreditorer forhindret i at fremsætte krav, der kan forhindre aftalen mellem Takata og KSS i at gå igennem.

/ritzau/