Mange har haft en drengedrøm om at blive pilot. En af dem er Mohammad Mamdouh Assem. Han største drøm var at blive pilot. Hans far arbejder for flyselskabet EgyptAir, og som helt lille dreng har Mohammad Mamdouh Assems set op til sin far i flyuniformen.  

Det skriver mediet The Daily Beast.

For 24-årige Mohammad Mamdouh Assem blev drengedrømmen om luft under vingerne til virkelighed. Han blev pilot for EgyptAir, hvor hans far også er ansat.

Men torsdag blev drømmen forvandlet til det, der må være en pilots største mareridt. Som andenpilot var han ombord på Egyptair-flyet MS804, der torsdag styrtede ned i Middelhavet mellem de græske øer og den egyptiske kyst. Flyet tog 66 personer med sig i faldet.

Det er Mohammad Mamdouh Assems’ barndomsven Omar Nasef, der efter ulykken har fortalt, at hans kammerat ’elskede’ at flyve. Det var et ’drømmejob’:

»Han ville være pilot, lige siden han var fem år gammel,« fortæller hans ven Omar Nasef til The Daily Beast.

Mohammad Mamdouh Assems mor, Mona, underviste på en skole i den egyptiske hovedstad Kairo, men hun døde af kræft for et par år siden. Ifølge barndomsvennen tog tabet af moderen hårdt på hele familien. Hun havde betalt for sin søns dyre uddannelse som pilot, fordi hun vidste, hvor vigtigt det var for ham.

»Hans mor brugte hele sin opsparing på hans uddannelse. Flyveakademiet er meget dyrt i Egypten. Det var et stort offer,« fortæller barndomsvennen Omar Nasef.

En anden af Mohammad Mamdouh Assems venner, der er stået frem, er Mostafa Ezzo. Han gik på flyveskole sammen med Mohammad Mamdouh Assem, og i studietiden boede de et år sammen i Egypten.

»Han var en af mine bedste venner,« fortæller Mostafa Ezzo til radioprogrammet As It Happens, »Han var sjov, jokede altid og arbejdede meget hårdt.«

Han fortæller også, at Mohammad Mamdouh Assem havde en stor portion erfaring med i baggagen. Han skulle have fløjet over 3000 timer.

»Han var en af de bedste piloter, jeg har trænet med,« siger Mostafa Ezzo til radioprogrammet.

Hvad end der er årsag til fly-ulykken, er han sikker på, at Mohammad Mamdouh Assem har gjort ’alt hvad han overhovedet kunne’ for at løse problemet.