Vi samlede et stærkt felt til at udfordre sidste års vinder, Hyundai i10. Så stærkt, at den ellers fremragende koreaner blev slået på målstregen.

Det er nu den tid på året, hvor vi skal have kåret Årets Bedste Biler. Første kategori er Årets Bedste Mikrobil 2015.

For blot fem år siden var mikrobilerne både skrabede og fattige på udstyr og kvalitetsfornemmelse. Men først Volkswagen Up og siden Hyundai i10 var med til at løfte klassen og levere en mere regulær fornemmelse af rigtig bil. I år har vi samlet et felt af biler, der alle har det til fælles, at de opleves som en rigtig bil. Ikke en raffineret kabinescooter. Feltet består af Smart Forfour, Suzuki Celerio, Opel Karl og sidste års suveræne vinder Hyundai i10.

OPRET ABONNEMENT PÅ BT PLUS OG LÆS OM HELE TESTEN BAG ÅRETS BEDSTE MIKROBIL 2015. VINDEREN OG TESTFELTET AFSLØRES SELVFØLGELIG OGSÅ.

Abonnement på PLUS koster 29 kr. pr. måned - første måned gratis (uden binding) - og giver dig adgang til tusindvis af artikler, longreads og guides. God fornøjelse!

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.

 

Det får du i denne PLUS-pakke:

  • Artikel om kåringen: Her er årets bedste mikrobil
  • Test: Årets bedste biler
  • Dommen: Læsersommernes valg
  • Fakta og oversigt: Sådan stemte dommerne til Årets Bedste Mikrobil
  • Afgørelsen: Årets Bedste Biler 2015 + Tre Års Bedste Mikrobil

 

Vi samlede et stærkt felt til at udfordre sidste års vinder, Hyundai i10. Så stærkt, at den ellers fremragende koreaner blev slået på målstregen.

Det er nu den tid på året, hvor vi skal have kåret Årets Bedste Biler. Første kategori er Årets Bedste Mikrobil 2015.

For blot fem år siden var mikrobilerne både skrabede og fattige på udstyr og kvalitetsfornemmelse. Men først Volkswagen Up og siden Hyundai i10 var med til at løfte klassen og levere en mere regulær fornemmelse af rigtig bil. I år har vi samlet et felt af biler, der alle har det til fælles, at de opleves som en rigtig bil. Ikke en raffineret kabinescooter. Feltet består af Smart Forfour, Suzuki Celerio, Opel Karl og sidste års suveræne vinder Hyundai i10.

Feltet til Årets Bedste Mikrobil. Hyundai i10, Smart Forfour, Suzuki Celerio og Opel Karl.
Feltet til Årets Bedste Mikrobil. Hyundai i10, Smart Forfour, Suzuki Celerio og Opel Karl. Foto: Anders-Peter Landert
Vis mere



Smart Forfour er indstillet til finalen, fordi den leverer en anderledes pakke end de andre. Mens de fleste mikrobiler kommer fra mærker med stor volumen er Smart den funky nichemodel, der vil levere noget andet end bare tørvejr på turen fra A til B. Den er en livstilsmikrobil snedkereret med Mercedes sans for detaljer. Den produceres på samme fabrik som sidste års nummer to Renualt Twingo, mens designet er anderledes og Smart-udgaven har nogle unikke detaljer som Renualten ikke har. Det afspejler sig også i prisen, hvor Smart Forfour har feltets højeste frapris på 114.900 kr. Den fås både med en 61 hk motor og en 71 hk motor, og det er den store, vi har med til test – til 124.900 kr.

Suzuki Celerio er måske ikke segmentets mest raffinerede bil. Men den er rummelig, veludstyret og billig – tre kriterier, mikrobilskunderne traditionelt hylder. Læg dertil en både raffineret, kraftfuld og meget økonomisk trecylindret benzinmotor på 1,0 liter, og den bliver mere og mere spændende. Den kan i øvrigt også trække 400 kg på krogen, og Suzuki sælger den med trailer for 100.000 kr. Fraprisen på Suzuki Celerio uden trailer er 89.900 kr.

​Sidste års vinder


Hyundai i10 vandt sidste års finale på en kombination af plads, udstyr og pris. Flere af dommerne var enige om, at den leverede forbløffende meget bil-fornemmelse for pengene. Den har ikke blotlagt metal i kabinen, og materialevalget skriger ikke af Legoland. Især bagsædepladsen fik megen ros med på vejen. Plads, gode adgangsforhold og et fint bagagerum gav den så meget plus på kontoen for praktisk anvendelighed, at den trillede hjem med titlen som Årets Bedste Mikrobil 2015. Fraprisen er 79.990 kr.

​Ny dreng i klassen


Sidste finaledeltager er feltet nyeste og er i gang med at indtage top fem på listen over kongerigets mest solgte biler lige nu.

Opel Karl er tyskernes længe ventede mikrobil. Lige siden Volkswagen lancerede Up, har Opel manglet en regulær konkurrent, men med Karl er de klar til at indtage mikrobilsballet – selvom festen ikke længere raser som for et par år siden. Bilen er bygget i Korea, og det trænede øje vil kunne se, at dens grundform ligner den hedengangne Chevrolet Spark.
Men selvom de produceres samme sted, så er Karl en ny bil med en ny moderne trecylindret Opelmotor og et kabinedesign, der sidder lige i skabet.

​På prøve


Testkørslerne foregår på en blandet potpourri af veje - fra hovedveje til villaveje og motorvej, hvor bilerne bliver testes på alt fra plads til kraft, køredynamik og brændstoføkonomi. Efter at have kørt de fire biler på skift skrider vi til afstemning, og der er en forbløffende enighed på tværs af juryen.

Alle er enige om, at Smart Forfour er en spændende bil, men i det her felt dumper den. Prisen er markant højere end konkurrenternes, og den leverer ikke mere værdi – snarere tværtimod. Køredynamisk og støj fra motoren er den gennemgående kritik, og ingen giver den mere end to point.

Suzuki Celerio leverer en nærig kvalitetsoplevelse i kabinen og et styretøj bedøvet for al feedback. Men den har god plads, og især den lille 1,0 liters dualtjetmotor imponerer ved at være feltets klart mest økonomiske i den virkelige verden. Hyundai i10 imponerer på præcis samme parametre som sidste år. Men den møder ganske simpelt sin overmand i Opel Karl, der synes tanden lækrere og mere velkørende til en pris, der matcher koreanerens – når vi ser på udstyrspakker.

Opel har tilmed testens mest støjsvage maskine og bedste undervogn, og det giver den fire ud af fem potentielle førstepladser. En værdig vinder som endnu engang hæver barren for, hvor meget bil man kan forvente i mikroklassen.

 

Hyundai i10
Hyundai i10 Foto: Anders-Peter Landert
Vis mere

 

Smart Forfour
Smart Forfour Foto: Anders-Peter Landert
Vis mere

 

Suzuki Celerio
Suzuki Celerio Foto: Photographer: Anders-Peter Landert
Vis mere

 

Opel Karl
Opel Karl Foto: Anders-Peter Landert
Vis mere

 

 

 

--- OOO --- OOO --- OOO ---

 

 

 

 

LÆSERDOMMERNES VALG:

 

 

Foto: Anders-Peter Landert
Vis mere

  • Navn:  Alex Rørbæk
  • Alder: 49 år
  • Arbejde: Ingeniør
  • Vinderbil: Havde Opel Karl som sin favorit

 

 

Foto: Anders-Peter Landert
Vis mere

  • Navn:  Michael Christensen
  • Alder: 45 år
  • Arbejde: Quality Coordinator
  • Vinderbil: Havde Hyundai i10 som sin favorit

 

 

 

--- OOO --- OOO --- OOO ---

 

 

 

--- OOO --- OOO --- OOO ---

Årets Bedste Mikrobil 2015: Opel Karl
Årets Bedste Mikrobil 2015: Opel Karl Foto: Photographer: Anders-Peter Landert
Vis mere

 

 

 

Feltet til Årets Bedste Mikrobil. Hyundai i10, Smart Forfour, Suzuki Celerio og Opel Karl.
Feltet til Årets Bedste Mikrobil. Hyundai i10, Smart Forfour, Suzuki Celerio og Opel Karl. Foto: Photographer: Anders-Peter Landert
Vis mere