Facebook er på nippet til at sætte en gigantisk milepæl, når de lige om lidt rammer to milliarder brugere verden over.

Det skriver det britiske medie The Telegraph.

Dermed er Facebook suverænt det største medie globalt, hvilket Astrid Haug, der rådgiver virksomheder i sociale medier og har tidligere arbejdet med Facebook ved Berlingske, mener, har en stor betydning.

»Det er en rigtig vigtig milepæl for Facebook. Det er det sociale medie, der har fat i flest brugere globalt, og de sidder på en stærk position over for blandt andre virksomhederne og deres annoncepenge,« siger Astrid Haug.

Ifølge det britiske medie vil virksomheden nå de to milliarder, inden ugen er omme i forhold til deres tidligere procentmæssige stigning.

Sammenlignet med andre sociale medier, har Facebook med afstand flest brugere.

Samtalemediet ‘WhatsApp’ har næstflest brugere, de har en milliard brugere, mens Instagram følger efter med 800 millioner, som iøvrigt også er eget af Facebook, og Twitter ligger på en fjerdeplads med 328 brugere.

Digital rådgiver Astrid Haug mener også, at det stiller krav til Facebook at være det mest dominerende sociale medie.

»Det er blevet sværere for Facebook at være en apolitisk part. Tidligere har de holdt sig udenfor, men i forbindelse med det amerikanske valg sidste år, så vi, hvordan Facebook måtte tage stærkt afstand fra ‘Fake News’ og ændrer på deres algoritme,« siger hun.

Hvorvidt Facebooks brugere vil blive ved med at stige i fremtiden, er svært for Astrid Haug at vurdere. Dog kan hun konstatere, at Facebook indtil videre sat sig godt på markedet.

»Tidligere har sociale medier med en vis volume måtte lukke, da de ikke har fornyet sig. Men Facebook har været god til at fornye sig og opkøbe andre virksomheder. Facebook er blevet et allemandseje,« siger Astrid Haug.