Det kræver mildt sagt overblik og ihærdighed at finde vej til det bedste og billigste abonnement i bredbåndsjunglen, hvor priser og hastigheder på forbindelserne er lige så svært gennemtrængelige som en tæt underskov.

Men ser man sig grundigt for, kan man spare ganske pæne summer eller få langt mere hastighed for de samme penge. For eksempel kan man spare over 1.000 kroner - helt præcis 1.072 kroner - ved at vælge et abonnement hos Telia frem for YouSee. Læs hele prissammenligningen her og spar masser af penge ...


Det kræver mildt sagt overblik og ihærdighed at finde vej til det bedste og billigste abonnement i bredbåndsjunglen, hvor priser og hastigheder på forbindelserne er lige så svært gennemtrængelige som en tæt underskov.

Men ser man sig grundigt for, kan man spare ganske pæne summer eller få langt mere hastighed for de samme penge. For eksempel kan man spare over 1.000 kroner - helt præcis 1.072 kroner - ved at vælge et abonnement hos Telia frem for YouSee.

Mens YouSee skal have hele 1.868 kroner en bredbåndsforbindelse på 10/1 Mbit/s inklusive adgang til film- og tv-tjenesten C-More i bindingsperioden på seks måneder, skal man kun lægge 796 kroner hos Telia for 10/1  Mbit/s. Det viser en undersøgelse fra prissammenligningstjenesten Samlino.dk.

Den markante prisforskel skyldes ifølge direktør for tv og bredbånd i YouSee Jacob Mortensen, at selskaberne hele tiden er i konkurrence med hinanden med kampagnetilbud.

»Lige præcis 10/1-bredbåndsforbindelsen kører vi så ikke kampagne på i øjeblikket.  Derfor har vi ikke gratis oprettelse og fragt på dette produkt, men det har vi på andre af vores produkter, og det påvirker selvfølgelig mindsteprisen for de første seks måneder i dette tilfælde,« siger han og tilføjer, at forbrugerne hos YouSee er garanteret en hastighed på 10/1 Mbit/s, mens nogle selskaber  - i dette tilfælde også Telia - tilbyder kunderne op til 10/1 Mbit/s, men kun kan garantere 5/1 Mbit/s.

»Samtidig ved vi, at kunderne også lægger vægt på andre ting end den rå hastighed i sig selv, for eksempel adgangen til support og kvaliteten af wifi-forbindelsen i hjemmet,«  siger han.

Telias kommunikationsdirektør, Mette Honoré, er godt tilfreds med udfaldet af prissammenligningen.

»Det er en jo en god måde for os at skabe interesse om vores produkter på. Men vi tjener ikke penge på et sådant et kampagnetilbud i sig selv. Vores tilgang er, at kunderne, når de først har lært os at kende, forhåbentlig bliver hængende, når bindingsperioden udløber,« siger hun.

Også hastighederne varierer betragteligt fra udbyder til udbyder, selv om prisen er den samme. Man kan for eksempel få helt op til 100/35 Mbit/s hos Kviknet for 1.194 kroner for de første seks måneder, mens man til samme pris blot får 5/2 Mbit/s hos Unotel.

Konkurrencen på bredbåndsmarkedet er benhård i Danmark, og udbyderne ændrer ofte i deres tilbud. Derfor skal man som forbruger jævnligt tjekke markedet, hvis man ønsker at betale mindst muligt for sit bredbånd, lyder anbefalingen fra direktør i Samlino.dk Kristian Pitzner-Jørgensen:

»Det kan godt betale sig at lave et årligt tjek af, om du fortsat har den bedste løsning til dit behov. Har dit behov ændret sig, vil du ofte opleve, at den optimale løsning ikke nødvendigvis er hos samme selskab,« siger han.

Samtidig er det ifølge Kristian Pitzner-Jørgensen en god ide at undersøge selskabernes samlerabatter. Hvis man samle tv, bredbånd og familiens mobilabonnementer i samme selskab, vil man ofte kunne opnå en besparelse eller få en højere hastighed på sit bredbånd.