Tre nyuddannede industrielle designere fra Aalborg Universitet har udviklet en cykellås, som kan ende med at spare forsikringsselskaberne for millioner af kroner. Låsen, som hedder Penta Lock, sidder inde i cyklen og kan derfor ikke brydes op uden at ødelægge cyklen.

»Ved at flytte låsen til cyklens krank, der er placeret mellem pedalerne, tvinges cykeltyven til at ødelægge cyklen for at bryde låsen op. Det er tyven naturligvis ikke interesseret i, da han skal sælge den videre. Desuden kan reservedele kun anskaffes, hvis man kan fremvise det medfølgende sikkerhedskort. Så tyven kan altså heller ikke reparere cyklen igen,« siger Thomas Martin Jessen i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under billedet.

Låsen på Penta Lock er placeret i kranken på cyklen. Det betyder, at en cykeltyv skal bryde cyklen op og ødelægge den for at slippe afsted med cyklen.
Låsen på Penta Lock er placeret i kranken på cyklen. Det betyder, at en cykeltyv skal bryde cyklen op og ødelægge den for at slippe afsted med cyklen. Foto: Penta Lock
Vis mere

Han er en af de tre nyuddannede civilingeniører i industrielt design ved Aalborg Universitet. Sammen med Mathias Herseth Fischer og Emil Norup har han udviklet låsen, som kan gøre cykeltyvenes liv mere end almindeligt besværligt.

Låsen betjenes med et håndtag under sadlen, som lader brugeren vippe sadlen op i lodret position, hvilket aktiverer låsen. Når sadlen er i lodret position, vil den ydermere signalere, at cyklen er låst og beskyttet mod tyveri.

Artiklen fortsætter under billedet.

Penta Lock betjenes med et lille håndtag under sadlen.
Penta Lock betjenes med et lille håndtag under sadlen. Foto: Penta Lock
Vis mere

Skulle en tyv alligevel være fristet til at stjæle cyklen, er cyklen udstyret med en intelligent alarm, der vil starte og skræmme cykeltyven væk.

»Alarmen viste sig i vores tests at være en meget effektiv løsning til at tiltrække opmærksomhed, og det ønsker professionelle cykeltyve naturligvis ikke,« siger Emil Norup.

At det var nødvendigt med en intelligent alarm fandt de tre industrielle designere ud af, da de eksperimenterede med at stjæle deres egne cykler ved banegården i Aalborg. Her greb ingen ind, og det fik altså de tre til at tænke ud af boksen for at stoppe cykeltyvene.

Artiklen fortsætter under billedet.

De tre nyuddannede civilingeniører i industrielt design ved Aalborg Universitet Emil Norup, Thomas Martin Jessen og Mathias Herseth Fischer med Penta Lock-prototypen.
De tre nyuddannede civilingeniører i industrielt design ved Aalborg Universitet Emil Norup, Thomas Martin Jessen og Mathias Herseth Fischer med Penta Lock-prototypen. Foto: Penta Lock
Vis mere

De tre unge industrielle designere håber nu på, at Penta Lock kan blive sat i produktion, og de tre er allerede i kontakt med en cykelproducent, ligesom forsikringsbranchen har meldt sin interesse.

»Vi har talt med et af de største danske forsikringsselskaber, som ser et potentiale og måske er villig til at investere i løsningen. Det er interessant for dem, fordi låsen potentielt vil kunne reducere antallet af forsikringssager om cykeltyverier, der årligt koster danske forsikringsselskaber 200 millioner kroner,« fortæller Emil Norup.