Danskerne er trætte af at betale licens til en hjemmeside, der konstant stopper for at tælle til 100.

For tiden får DR meget kritik for iscenesættelsen af en demonstration. Men det er DRs streamingtjeneste, der er skyld i langt de fleste klager, der rammer seerredaktørens indbakke.

- Når jeg ser, hvad folk klager over via kontaktformularen på vores hjemmeside, så er det vores største enkeltemne, siger Jacob Mollerup, der er seernes og lytternes redaktør på DR og fungerer som DRs "interne ombudsmand".

Problemet er, at flere danskere oplever billedet gå i stå, når de ser tv på hjemmesiden. Et møllehjul begynder at dreje, mens det tæller op til 100, og når det når derop, begynder filmen at køre igen. Nogle gange tager det få sekunder, nogle gange langt længere.

Stor irritation

Irritationen forstærkes af den måde, licensen i dag er bygget op. I dag kan danskerne vælge mellem radiolicens og medielicens, så de danskere, der har valgt fjernsynet fra, betaler det samme som de med fjernsyn, hvis de har en computer med en internetforbindelse. De forventer naturligvis at DRs hjemmeside så til gengæld fungerer.

- Jeg har stor sympati for de mennesker, der ikke synes det virker tilfredsstillende - også fordi både den måde licensen er bygget op og DR selv lægger op til at bruge streamingtjenesten. Derfor har jeg rejst problemet over for DRs ledelse flere gange, siger Jacob Mollerup.

De teknisk ansvarlige slås med, at efterspørgslen er stærkt stigende. Så selv om kapaciteten er vokset meget de seneste år, har DR svært ved at følge med, og ifølge Jacob Mollerup stiger antallet af klager stødt.

Problemerne er størst, når mange mennesker på samme tid vil se tv på deres computer.