Danmarks største computerspils-succes gennem tiderne er klar med udgave seks.

Han stirrer på dig. Blikket er stift, kæben stærk. Som altid ulasteligt klædt. Hitman er tilbage. Det markerer et banner af den skaldede lejemorder, der pryder facaden på Kalvebod Brygge 35 i København.

Her holder det danske firma IO Interactive, der udvikler computerspil, til. Det er man ikke i tvivl om. Ligesom man ikke er i tvivl om, at Hitman – eller Agent 47 – er deres kendetegn.

Tidligere på ugen udkom det sjette computerspil i rækken af den succesfulde Hitman-serie. Den seneste udgave er blevet spillet af over ti millioner mennesker på verdensplan, så der er store forventninger til den nyeste udgave, der har været fire år undervejs.

Hitman-spillene er den største danske computerspils-succes nogensinde. Det første spil udkom i år 2000, og her 16 år senere ryger den sjette udgave ud over rampen. Spillene har omsat for milliarder af kroner.

Begyndte i det små

Engang var de blot et par håndfulde, som sad og tegnede og programmerede. I dag er der omkring 200 i hovedsædet.

»Vi sigter højere hver gang,« siger Torben Ellert, Lead Online Designer hos IO Interactive.

Det indebærer bl.a. et nyt format, hvor spillet udkommer i episoder over længere tid – som en tv-serie.

»Der er ikke nogen, der har lavet spil på den her måde før, hvor man udgiver det i episoder,« siger Torben Ellert. En af de syv stiftere var Janos Flösser, og det var i hans hus, at det første Hitman-spil blev til.

I dag er Hitman kendt verden over, og der er lavet to Hollywood-film over karakteren, der er kendt for sin blanke isse og stregkode i nakken.

»Hitman blev skaldet, fordi vi ikke kunne lave håret godt nok,« siger Torben Ellert.

I spillet optræder man som lejemorderen, Agent 47, hvis job er at slå folk ihjel. Han får sine opgaver eller små missioner og skal så likvidere målet uden at blive opdaget. Det vil typisk være skurke, som man kender dem fra James Bond, men Hitman har ingen skrupler. Derfor er det et spil for voksne over 18 år.

Stadig dansk

Der er sket meget siden dengang, hvor 10-20 mand udviklede det første spil. Nu er studiet ejet af det japanske firma Square Enix, og i alt har der været omkring 2.000 mennesker inde over tilblivelsen af den nyeste udgave. Grundtanken er der dog ikke blevet pillet ved. Hitman er stadig dansk, og firmaet bag har frie tøjler.

»Vi er ikke blevet påduttet noget. Vi har fået lov til at lave vores egne spil på vores egen måde,« siger kommunikationsansvarlig hos IO Interactive Nick Price og uddyber:

»Det har været super fedt for os, og det har også gjort, at vi har været i stand til at tiltrække en masse talent udefra.«

Derfor er der samlet 23 nationaliteter i huset, og arbejdssproget er engelsk i det støt voksende firma. Det er dog stadig et lille studie sammenlignet med andre, men til gengæld satser de benhårdt på et produkt af høj kvalitet, hvor man ikke går på kompromis.

»Der sidder rigtig mange perfektionister, så barren for kvalitet er sat virkelig højt,« siger Nick Price.

Hvordan kan I mærke succesen med Hitman?

»Vi sidder og laver det sjette Hitman-spil. Det er en industri, der gerne vil forfølge de ting, der er succesfulde,« siger Torben Ellert og kalder den skaldede lejemorder ’ikonisk’.