Elektronikkæden Fona var et mulehår fra at gå konkurs, men blev reddet på målstregen af en plan, der så til gengæld tvang dem til at lukke 25 butikker og afskedige 300 medarbejdere.

Selv om Fona kan bryste sig at være en af mest berømte butikskæder i Danmark og siden 1927 har fodret danskerne med elektronik, så kommer kæden ikke uden om det faktum, at den i øjeblikket befinder sig i en krise, som i den grad er svær at komme ud af.

Og så er det, man skulle mene, at når en butikskæde af Fonas kaliber med næsten 90 år på bagen er tvunget i knæ som resultat af en benhård branche, vil konkurrencen på markedet reduceres med højere priser som naturlig følge.

Men sådan forholder det sig ikke.

»Hvis nogen tror, at markedet kommer til at stabilisere sig, eller at priserne får lov at stige, så vil jeg sige, at det tog kom, det stoppede, det kørte igen og det kommer aldrig nogensinde tilbage. Det kan jeg garantere,« lyder det fa Jesper Boysen, der er administrerende direktør i elektronikkæden og konkurrenten Power.

»Det, det betyder for os, er, at der bliver frigivet noget omsætning. som vi allesammen gerne vil have en andel af, og det betyder for kunderne, at der vil komme gode tilbud, når det her sker,« fortæller han.

Små butikskæder lever på lånt tid

Tidligere fredag fortalte detailhandelseksperten Bruno Christensen, at Fonas krise var forårsaget af Elgiganten og Powers massive dominans på markedet, men også at deres geografiske beliggenhed begrænsede deres udvalg af varer. En betragtning, der deles af Jesper Boysen fra Power.

»Kunderne er ikke længere indstillet på små butikker med et lille vareudvalg med høje omkostninger og høje priser. Vi har de seneste år set, at det er de kæder, der driver det modsatte, som kunderne søger over mod. Og det koncept er samtidig modstandsdygtigt over for priserne på internettet. Derfor har de små butikker det svært«, lyder det fra Jesper Boysen.

Dermed er Fonas problemer ifølge Jesper Boysen ikke et udtryk for, at markedet er i fald, eller kunderne ikke vil købe, men i stedet et udtryk for at den type forretningsmodel, som Fona bedriver, er i fare.

BT har også forsøgt at få en kommentar fra Elgiganten.