Flere og flere henvender sig til Forbrugerstyrelsens Hotline for at få hjælp til at gennemskue de online datingssiders betingelser.

Foråret er over Danmark, og med foråret vokser lysten til at få en særlig person i livet. Datingsiderne blomstrer i medlemmer, men det er ikke altid let at gennemskue nøjagtigt, hvad man betaler for og hvor længe.

Hos Forbrugerstyrelsens Hotline ligger de mærke til at flere forbrugere har svært ved at gennemskue de ofte komplekse regler, der gælder for medlemskaber.

Det, der ofte ligger til grund for forbrugernes henvendelser, er, at abonnementerne fortsætter langt efter det, som der bliver reklameret med.

- Medarbejderne på vores Hotline siger, at forbrugerne ofte tror, at abonnementerne hos datingsiderne stopper af sig selv efter syv dage, men de fortsætter ofte alligevel, siger Catrine Madelaire, kommunikationsmedarbejder hos Forbrugerstyrelsen.

Hvis man for eksempel har en VIP eller en guldprofil, og ønsker at opsige hele sin profil, så overrasker det mange, at datingsiderne stadig opkræver for et basis-abonnement.

Forbrugerstyrelsens hotline er ikke en klageinstans, men en service, der vejleder forbrugerne juridisk. Det lyder dog som råd fra Forbrugerstyrelsen, at man sætter sig grundigt ind i aftalevilkårene, før man melder sig til en datingservice.