Facebook ryster endnu engang posen i brugerens 'news feed'.

Efter de i sidste uge annoncerede, at de i højere grad ville prioritere opslag fra venner og familier i 'feedet' over artikler fra medier og virksomheder, vil de nu fokusere på medier som er 'troværdige'.

Det skriver grundlæggeren af Facebook, Mark Zuckerburg, selv på sin profil.

Her skriver han, at medier skal have mindre taletid på Facebook. Hvor mediers opslag i dag fylder fem procent af alle opslag, skal de i fremtiden kun fylde fire procent. En drastisk nedgang på 20 procent.

Facebook vil så udvælge nogle bestemte medier, der skal have mere taletid end andre på Facebook. Det vil ikke selv udpege medierne, men derimod lade brugerne vælge.

Facebook vil sende brugerundersøgelser ud til brugerne, der her skal give forskellige medier point over, hvor troværdige de er.

'Der er alt for meget sensationalisme, falsk information og polarisering i verden i dag. Sociale medier giver folk muligheden for at sprede information hurtigere end nogensinde før, og hvis vi ikke takler de problemer, er vi med til at forstørre dem,' skriver Mark Zuckerburg på Facebook.

Undersøgelsen vil begynde i USA over de næste par uger. Det er endnu uvist, om undersøgelserne også skal foregå i andre lande.

Google, Twitter og Facebook er blevet kritiseret for at tillade falske nyheder i at blive spredt til befolkningen. Det skete blandt andet forud for det seneste præsidentvalg i USA.

Facebook har indført en serie af ændringer i sit system for at tage hånd om problemet.