Apple udvider antallet af egne butikker ganske betragteligt i disse måneder – i går rundede tallet 400 - og tech-giganten rykker tættere på Danmark med deres helt egen ide om, hvad en butik skal være. BT og iNPUT var med, da Apples nyeste butik åbnede her til morgen på den anden side af Øresundsbroen i det gigantiske indkøbscenter Emporia.

Af Torben Vognsen

Salget af Apples produkter går som var det varmt brød, og især i Norden er det populært at have et æble på sin elektronik. Det viser sig nu også ved, at firmaet har besluttet sig for at åbne endnu en butik i Norden – denne gang lige ovre på den anden side af broen i Malmø.

Som sædvanlig var det med klappende og nærmest overdrevent entusiastiske medarbejdere, alle klædt i rødt med det lille hvide Apple-logo på brystet, da dørene til verdens nyeste Apple-store åbnede dørene. Og, vanen tro, var der også flere hundrede tilbedere af ”The Church of Mac” på rækker udenfor de store glasdøre, der udgør indgangen butikken. Mest unge mænd i moderigtigt tøj.

Genier i røde trøjer

Udover de mange Apple-centriske produkter der findes i en dedikeret Apple Store, kan man nyde godt af, at der er en rigtigt mange ekspedienter, kaldet Geniuses.

I dag er der flere end på en normal dag – 70 mand udgør dagens ret overvældende trup - men også når det bliver hverdag vil man i butikken have ret let ved at finde en ansat, der kan hjælpe en med at købe et produkt.

Der er ikke nogen egentlig kasse som man finder i andre butikker. I stedet har hver ansat en iPhone med betalingsmodul, så de kan modtage penge for produktet man vil købe. Er man registreret i den svenske iTunes butik kan man bruge sin iTunes konto, selv scanne og betale varen – uden nogensinde at snakke med en ekspedient. Som en af de ansatte siger, er det en lidt underlig fornemmelse de første gange, man som kunde benytter sig af denne mulighed.

- Det sker, at man ser en kunde købe et produkt, og så nærmest snige sig mod udgangen fordi det føles meget mærkeligt bare at tage produktet ned af hylden og gå med det – uden at snakke med en ekspedient, siger den rødklædte medarbejder.

Desværre virker denne mulighed ikke for danske kunder, der besøger butikken, da det kræver et svensk kreditkort på den svenske iTunes – danskerne kan ikke engang downloade den app, der kræves.

Hjælp til selvhjælp

En del af butikkens koncept er, at Apples ansatte alle skal være eksperter i produkterne, og som kunde er det muligt at få hjælp til at sætte sin nyindkøbte Mac eller iPad op.

Når man forlader butikken har man altså ikke bare købt et produkt, men ens mail er sat op, eventuelle programmer er installeret og så videre.

Apple tilbyder derudover, at man kan booke sig ind på gratis workshops, hvor man kan få instruktioner i at bruge produkterne. Det gøres også via Apple Store appen eller via Apples svenske hjemmeside. Har man brug for ekstraordinært dedikeret hjælp, kan man booke en 'one on one' session, hvilket dog ikke er gratis.

For de fleste københavnere vil det være ret let at køre over broen hvis man er på jagt efter Apple produkter – men det koster 310 kr. pr. vej i bil (med tog koster det 84 kr. pr. person pr. vej), og Apple Store er jo også tilgængelig på nettet. Med andre ord bliver en tur i Apple Store nok først rigtigt let, når der ligger en i København.