Torsdag aften dansk tid blev det længe ventede spil ’Super Mario Run’ frigivet i App Store i hele verden, og det giver nu alverdens iPhone-brugere mulighed for et mobilt gensyn med det populære Nintendo Spil.

Mange har ventet i spænding på spillet, og hele 20 millioner mennesker anslås at have været skrevet op til ’Super Mario Run’, allerede inden det udkom.

Det allerførste Mario-spil ’Super Mario Bros’ udkom til Nintendo tilbage i 1985, men den lille italienske mand i de blå overalls er stadig en elsket figur i spilverden, fastslår spilekspert Thomas Vigild, der til daglig underviser i spiludvikling på Vallekilde Højskole og anmelder spil for blandt andet Weekendavisen og Politiken.

»Der er mange forklaringer på populariteten, og en af dem er, at Nintendo sender deres mest elskede figur ud på iPhone, og det er et meget stort skridt, for det er et brud med deres filosofi om kun at lave spil til egne konsoller – Gameboy og Wii. Derudover har Mario en gennemslagskraft som Pokémon og er blandt de 10 mest kendte spilfigurer i verden – så man vil gerne spille det,« siger Thomas Vigild.

Han mener, at Nintendo med ’Super Mario Run’ har lavet et spil, der er tro mod det univers, man kender fra de gamle spil – Mario løber stadig og samler mønter. Alligevel er nogle væsentlige ting også forandret. I de gamle spil kunne du styre både Marios løb og hop, og det krævede stor præcision – men i det nye iPhone spil kan du kun styre Marios hop med din tommelfinger.

»De har helt klart prøvet at tilpasse det til at være et spil, man spiller på farten og under transport. Mario er traditionelt et spil der giver en længerevarende spiloplevelse, men det har man ikke tænkt her. Man er umiddelbart gået ned i sværhedsgrad for at ramme flere,« siger Thomas Vigild.

Ifølge ham er det lidt af en chance at tage fra Nintendos side, at man har ændret på nogle fundamentale ting ved spillet.

»Jeg er helt sikker på, at mange Mario-fans vil være negative over ændringen og nogen vil nok føle, at spillet bliver forfladiget og for let. Hvor det før virkelig krævede, at man brugte tid på at mestre styringen, så er det en modsatrettet vej nu for at teste, om det rammer en større målgruppe,« siger Tomas Vigil og tilføjer:

»Men det er et gamble for Nintendo, for det kan dele vandene.«

’Super Mario Run’ er gratis at hente og spille i starten, men efter nogle baner vil spillet koste 79 kroner, og den pris kan godt få betydning for, om spillet bliver en udbredt succes.

»Det er et svært marked, for der er så mange andre gode spil og udviklere, som også har mere erfaring med iPhone-spil end Nintendo – og det gør det spændende, om de kan give folk nok for 79 kr. Rygterne går hurtigt, hvis de, der køber, ikke synes, de får nok. Det er generelt meget dyrt for den type spil,« siger Thomas Vigild.

iPhone-spillet kommer i kølvandet på Nintendos megasucces Pokémon Go, som udkom i sommers og omsatte for en milliard kroner den første måned, ligesom spillet også fik Nintendos aktier til at stige eksplosivt.

På samme måde er ’Super Mario Run’ spået til at blive en økonomisk succes for spilfirmaet, og analysevirksomheden SensorTower anslår ifølge Ritzau, at spillet vil omsætte for 500 millioner kroner i løbet af den første måned.

Alligevel tror Thomas Vigild ikke, vi skal regne med, at ’Super Mario Run’ bliver en succes i samme kaliber.

»Det har ikke samme gennemslagskraft, for det har ikke den spændende kobling mellem det fysiske og det digitale som Pokémon Go, og det har heller ikke samme originalitet. Det her er bare et smartphone-spil inden for en meget veldefineret genre,« siger Thomas Vigild.

Han spår samtidig, at Nintendo sandsynligvis vil udsende flere af deres kendte spil som iPhone-spil, hvis ’Super Mario Run’ bliver en succes.

Du kan hente det nye ’Super Mario Run’ her.