KØB PLUS!

Spis dig fri for stress

Har du ofte for travlt på jobbet? Så er der god grund til at kigge nærmere på, hvad du spiser, for den helt rigtige menu kan hjælpe dig med at holde roen og bevare overblikket.

Kan man virkelig spise sig til mindre stress - og mere ro? Svaret er ja, din kost gør det selvfølgelig ikke alene, men der findes en lang række fødevarer, som kan hjælpe dig med at slippe stressen og blive mere rolig og afslappet.

Se her, hvad du skal spise for at opnå den optimale antistress-effekt − og hvorfor:

MORGEN
Smoothie med banan og bær
- Fuldkornsbrød med ost eller kalkun og rød peber
- Et glas usødet, friskpresset juice
- Grøn te.

Antistress-effekt

Banan, ost og kalkun sætter fut i endorfinerne, mens bær, rød peber og juice giver dig C-vitamin og antioxidanter, som styrker kroppen og bekæmper stress. Fuldkorn er langsomme kulhydrater, som hjælper dig med at tænke klart, tackle stress og holde blodsukkeret stabilt, så du undgår træthedsanfald. Teen beroliger.

MELLEMMÅLTID
En håndfuld hassel- eller valnødder

Antistress-effekt:
Nødderne holder dit blodsukker stabilt og booster dine glædeshormoner.

Se også på fitliving.dk: 5 kostråd, der fjerner topmaven

FROKOST
Grillet laks med quinoa og dampede grøntsager
- En skive fuldkornsbrød

Antistress-effekt
Laks indeholder store mængder Omega-3, som har positiv effekt på hjernen. Grøntsagerne giver C-vitamin og fibre, som hjælper krop og hjerne med at tackle stress bedre.

MELLEMMÅLTID
Frugtsalat med appelsin, kiwi, solsikke- og græskarkerner
- Grøn te

Antistress-effekt:
Frugten giver masser af C-vitamin og antioxidant, som beskytter kroppen. Kernerne giver selen, som beroliger. Teen giver desuden ro og ekstra antioxidanter.


Se også på fitliving.dk:
8 opskrifter på hot vintermad


AFTENSMAD

Salat med æg, kylling og bønner.

Antistress-effekt
Æg og kylling indeholder typtofan, som styrker hjernens produktion af endorfiner. Bønnerne giver langsomme kulhydrater, som er brændstof for hjernen, modvirker stress og holder blodsukkeret stabilt.

AFTENKAFFE
En halv banan
- En kop grøn te med frisk citronmelisse.

Antistress-effekt
Grøn te og citronmelisse giver ro og får dig til at falde ned oven på dagen. Bananen hjælper dig med at sove.