Den rigtige kost kan hjælpe til at undgå demens

Spis dig fri for Alzheimers

Til BT Demens alzheimer

Ny forskning tyder på, at den rigtige kost kan mindske risikoen for Alzheimers (Foto: Bax Lindhardt) Se stort billede

Nødder, fisk og grøntsager kan være diæten der hjælper dig til at undgå den frygtede sygdom. Ny forskning viser, at hvis du spiser rigtig, er risikoen for at udvikle Alzheimers mindre.

Det har længe været kendt, at middelhavskost med masser af fisk og grøntsager, har en positiv effekt på helbreddet. Men nu tyder ny forskning på, at det også kan holde Alzheimers sygdommen fra døren.

I det seneste nummer af det medicinske tidskrift Archives of Neurology, fortæller forskere fra Columbia University Medical Centre i USA, hvordan deres undersøgelser af mere end 2000 New York- borgere, viste at den rigtige kost kan nedsætte Alzheimers risikoen.

Forsøgspersonerne blev fulgt i fire år, og efterfølgende kunne forskerne se, at de personer, hvis kost mest bestod af grønstsager, fisk og fjerkræ og mindre rødt kød, smør og fede mejeriprodukter, havde mindre risiko for at ende som Alzheimers patienter.

Kombination af næringsstoffer


Forskerne mener, at det er de mange forskellige indholdstoffer i Middelhavskosten, der gør den velegnet som anti-Alzheimers kost. Blandt andet indholdet af omega 3 fedtsyrer, folinsyre og E vitamin, mener forskerne, hjælper til at nedsætte risikoen for at udvikle sygdommen.

Men selvom meget altså tyder på. at den rigtige kost kan hæmme sygdomsudviklingen, tør forskerne dog ikke love, at man helt kan spise sig fri for Alzheimers.

- Men hvis vi forstår sammenhængen mellem kosten og risikoen for at udvikle sygdommen, er vi tættere på, at hjælpe til at nogle mennesker kan undgå Alzheimers, siger en af forskerne bag undersøgelsen til BBC.
 

Læs også

 

Lige nu på B.T. PLUS

Nyheder

Sådan blev jeg Johanne Schmidt-Nielsen

17/04 10 kr
Bil og camping

Bøderne i EU er eksploderet

12/04 10 kr
Slank

Bliv slank - uden at blive fattig

11/04 10 kr
Motion

Chris MacDonald: Når målet skal nås

07/04
Jobzonen - Ny karriere

Annonce: