Ny kræft-forskning:

Sol kan stoppe brystkræft

sol

Se stort billede

Lovende ny kræft-forskning, men dansk forsker er skeptisk

Kvinder, som tilbringer tre timer om dagen i sommersolen, kan ligefrem halvere deres risiko for at få brystkræft.

Denne højst lovende konklusion drages nu af førende kræftforskere ved Toronto Universitet i Canada.

Læs også: Flere overlever brystkræft

Læs også: Ny behandling får kræftcellerne til at begå selvmord

Det er det sidste i en række af videnskabelige studier, som fremhæver vitamin D - også kaldet ’solskins-vitaminet’ - som et af de vigtigste våben mod den frygtede kræftsygdom, som 4.000 nye danske kvinder nu hvert år rammes af. 1.262 dør af sygdommen årligt ifølge den seneste opgørelse.

Ved at opholde sig i sollys i tilsammen 21 timer om ugen mellem april og oktober kan man i betydelig grad reducere sin risiko for at udvikle en tumor, fastslår den nye undersøgelse med mere end 6.500 kvinder.

Ingen danske beviser

Laboratorieforsøg viser, at brystceller tilsyneladende kan forvandle vitamin D til et hormon, der har kræft-beskyttende egenskaber.

- Det er et interessant studie, men jeg er skeptisk. 50 procents nedsat risiko lyder for mig nærmest urealistisk, når jeg tænker på de andre årsager til brystkræft, siger forskningschef, læge og kræftforsker Jørgen H. Olsen fra Kræftens Bekæmpelse.

- der er ingen tvivl om, at sollys kan have en vis beskyttende virkning over for især sygdommen non-Hodkins lymfom. Det er allerede dokumenteret af bl.a. danske forskere, som også har undersøgt, hvad sollys kan betyde i forhold til anden kræft. Vi ved, at for meget sol er årsag til 90 pct. af alle tilfælde af modermærkekræft, og når det forholder sig sådan, burde mange af de kvinder - pga. det meget sol, de har fået - være bedre beskyttet mod også at få brystkræft. Men det har bl.a. danske forskere ikke kunnet finde beviser på.

Samtidig ved vi, at brystkræft opstår af rigtig mange årsager. Kvindelige kønshormoner er en vigtig medvirkende årsag. Og jo flere børn man føder, jo bedre beskyttet er man mod sygdommen. Så jeg vil stille mig skeptisk over for en påstand om, at sollys spiller en så stor rolle, siger forskningschef Jørgen H. Olsen.

Den britiske avis havde i går - med store typoer - overskriften ’Sunlight stops breast cancer’ på hele sin forside, og inde i avisen fortæller de canadiske forskere om deres nye undersøgelse.

- Vitamin ser ud til at kunne reducere risikoen for adskillige former for kræft, deriblandt nu også brystkræft, siger forskningschefen, hvis artikel om studiet bringes i det velanskrevne lægetidsskrift American Journal of Epidemiology.

Sol i teenageårene

De canadiske forskere har i undersøgelsen sammenholdt 3.101 brystkræftramte kvinder med 3.471 kvinder, som ikke har haft sygdommen. Hver kvinde blev nøje udspurgt om, hvor meget de opholdt sig ude i solen i hele forårs- og sommeroperioden. Kvinderne var helt op til 74 år.

Af undersøgelsen fremgår, at de de kvinder, som helt tilbage i teenageårene opholdt sig mindst 21 timer i solens UV-lys, havde hele 29 pct. lavere risiko for at udvikle brystkræft end de kvinder, der var under en time daglig i solen.

Da de nåede op i 20erne og 30erne, faldt deres risiko med 36 procent. Da kvinderne var 60 år gamle, var deres risiko for brystkræft faldet til det halve.

- Jeg vil nu anbefale danske kvinder, at de ikke bare kaster sig kritikløst ud i solen tre timer om dagen - alene på baggrund af denne ene undersøgelse. Det er og bliver vigtigt at beskytte sig mod for stærk sol for bl.a. at undgå modermærkekræft, siger Jørgen H. Olsen.

Læs også

 

Lige nu på B.T. PLUS

Nyheder

Sådan blev jeg Johanne Schmidt-Nielsen

17/04 10 kr
Bil og camping

Bøderne i EU er eksploderet

12/04 10 kr
Slank

Bliv slank - uden at blive fattig

11/04 10 kr
Motion

Chris MacDonald: Når målet skal nås

07/04
Jobzonen - Ny karriere

Annonce: