Mindst 22 succeshistorier for slankepille, der i øjeblikket markedsføres massivt i hele verden, er fup

Jeniffer på 26 år vejede 98 kg. Så faldt hun over mirakelpillen Nuvoryn og tabte 44 kg.

Sådan lyder det på hjemmesiden www.nuvoryn-dk.com.

Men historien er løgn. Det kan BT nu afsløre.

Personen på før og efter-billederne hedder nemlig ikke Jeniffer, men Shelley Dawn Johnson - en kendt amerikansk vægttabscoach, der har bygget en forretning op om sit eget vægttab, der er skabt gennem hård træning.

Hun er rasende, da BT gør hende opmærksom på misbruget af hendes ansigt og krop.

- Det her er IKKE i orden. Jeg har dog ingen idé om, hvordan jeg sagsøger dem, men det vil jeg nu undersøge, skriver hun i en mail til BT.

For en måned siden kunne BT afsløre, at samme selskab også brugte den britisk tv-kendis Jodie Prenger i sin markedsføring. Hun havde opnået sit vægttab for øjnene af tv-seerne i England, hvor selskabet dog behændigt nok heller ikke brugte før/efter-billedet af hende i sin markedsføring.

Jodie Prengers billede er siden blevet fjernet fra den dansksprogede hjemmeside for Nuvoryn.

Vil du tabe dig på en sund og effektiv måde? Så læs mere om sunde slankemetoder på Netdoktor.dk

Nuvoryn markedsføres med sloganet 'virkelige mennesker - virkelige vægttab'. BT har gennemgået samtlige de resterende påståede 23 'virkelige mennesker' på dets hjemmeside.

Gennemgangen viser, at i hvert fald 21 af påståede kunder med utrolige vægttab også optræder på stribevis af andre slankesider verden over, hvor identiske før/efter-billeder bliver brugt til at lovprise andre lignende produkter.

Nuvoryn produceres af selskabet Nathan's Natural LLC. Selskabet blev i 2008 afsløret i at anvende billeder af en stribe kendte folk fra den amerikanske såkaldte raw food-bevægelse (råkost, red.) i markedsføringen af produktet Crevax.

SE FUP-BILLEDERNE HER og HER

Afsløringen fik Nathan's Natural til at fjerne billeder og historier fra det amerikanske marked.

Nu har det så kastet sig over resten af verden - tilsyneladende med samme taktik: Stribevis af falske kunde-beretninger illustreret med billeder sakset fra nettet.

Nuvoryn forsøger på sine hjemmesider at dække sig ind under, at kunde-beretningerne er 'modtaget via e-mail og post fra Nuvoryn-kunder', men selskabets egen markedsføring af andre produkter afslører, at den påstand er forkert.

Således viser en gennemgang af de 23 kunde-beretninger, at Nathan's Natural også benytter fire af de samme før/efter-billeder til at markedsføre produktet PureCleanse. Kun navnene ændres afhængigt af sprog. Således hedder Paige, der har tabt sig med PureCleanse, Pia, når hun har opnået vægttabet med Nuvoryn. Gary hedder Gert og så fremdeles.

BT har tidligere talt med Fødevarestyrelsens kosttilskudsgruppe, der fastslog, at den intet kan stille op, idet selskabet bag er amerikansk, og produktet, der falder ind under betegnelsen kosttilskud, ikke er skadeligt for forbrugerne. Også Forbrugerombudsmanden har afvist at gå ind i sagen.

BT har anmodet selskabet om en kommentar, men ingen er vendt tilbage på henvendelsen.