Forskerne afslører chokerende nyt:

Økologi forlænger kun livet med tre uger

økologi

Økologisk frugt og grønt forlænger kun dit liv med tre uger, viser ny undersøgelse. (Foto: Annelene Petersen) Se stort billede

Flere forskere peger på, at effekten af at købe økologisk frugt og grønt er så lille, at det bedre kan betale at købe konventionel frugt og grønt.

Tre uger. Så lang tid mener forskere, at økologisk frugt og grønt kan forlænge dit liv.

Og det er så kort tid, at det bedre kan betale sig at købe det konventionelle frugt og grønt, for effekten er simpelthen for lille.

Baggrunden for den noget opsigtsvækkende udmelding er en ny undersøgelse 'Den ernæringsmæssige kvalitet', der er blevet foretaget af seniorforsker Kirsten Brandt fra Newcastle University.

- Ud fra en økonomisk betragtning vil jeg anbefale, at man i stedet bruger pengene på at købe mere grudt og grønt, siger hun til fødevaremagasinet Foodculture.

Hun forklarer, at effekten er for lille til at blive målt. Normalt skal der minimum være et-to års forskel, for at man kan stole på målingerne.

- Mange forbrugere anser økologiske fødevarer for at være af bedre kvalitet, sundere og mere næringsrige, end fødevarer produceret ved konventionelle metoder. Men der findes ingen forskningsresultater, der hverken kan be- eller afkræfte forbrugernes opfattelse, siger Kirsten Brandt.

Læs også

 

Lige nu på B.T. PLUS

Nyheder

Sådan blev jeg Johanne Schmidt-Nielsen

17/04 10 kr
Bil og camping

Bøderne i EU er eksploderet

12/04 10 kr
Slank

Bliv slank - uden at blive fattig

11/04 10 kr
Motion

Chris MacDonald: Når målet skal nås

07/04
Jobzonen - Ny karriere

Annonce: