Vi plejer at høre, at et enkelt glas vin om dagen ikke skader – det kan ligefrem gavne vores helbred og hjælpe mod hjerte-karsygdomme. Men nu viser en ny britisk undersøgelse, at et glas om dagen øger risikoen for at udvikle kræft.
Det er især kvinder, der er i fare for at udvikle brystkræft som følge af deres alkoholforbrug, og risikoen for kræft stiger ikke overraskende, jo mere du drikker.
- Selv om det er indtagelse af alkohol på et lavt niveau – omkring én eller to genstande om dagen – øger det en kvindes risiko for at udvikle ikke blot brystkræft, men også leverkræft, kræft i endetarmen og for rygere mund- og halskræft, siger forskningsleder og kræftforsker Dr. Naomi Allen fra Oxford Universitet til britiske BBC News.
Læs mere herunder
Grænse bør overvejes
Alkoholindtagelse er ifølge undersøgelsen skyld i omkring 11 pct. af brystkræfttilfældene.
Hos Kræftens Bekæmpelse har man længe været klar over forbindelsen mellem blot et minimalt alkoholforbrug hos kvinder og især brystkræft. Kræftens Bekæmpelse ønsker derfor at få sat genstandsgrænsen for kvinder ned, en grænse som i øjeblikket lyder på højst 14 genstande om ugen.
- Ud fra et kræftsynspunkt ville det selvfølgelig være mest optimalt med slet ingen alkohol, men vi ved godt, det er utopi. En genstandsgrænse på syv om ugen for kvinder er passende, da det samtidig tager hensyn til risikoen for kræft.
Et halvt glas vin om dagen kan sagtens give den maksimale beskyttende effekt mod hjerte-karsygdomme, siger overlæge Anne Tjønneland, Institut for Epidemiologisk Kræftforskning, Kræftens Bekæmpelse.




















