Der er gluten i både rug, byg, hvede og havre og dermed også i langt det meste brød. Men der er ingen grund til at lade være med at spise brød, fastslår flere eksperter.
Der er gluten i både rug, byg, hvede og havre og dermed også i langt det meste brød. Men der er ingen grund til at lade være med at spise brød, fastslår flere eksperter. Foto: Claus Fisker

Hvis du går helt uden om gluten i håb om at tabe dig, risikerer du at spise en mindre sund kost, siger flere eksperter.

Drop gluten og bliv slank, sund og lykkelig!

Sådan lyder det besnærende budskab i flere og flere diæter.

En lang rækker nyere slankekure påstår, at gluten er skyld i både oppustethed og overvægt, og at du kan undgå begge dele ved at spise mad uden gluten.

Men det er slet ikke rigtigt, siger flere eksperter nu. Faktisk risikerer du at leve mindre sundt, hvis du følger en glutenfri diæt.

Det skriver kvindesitet Alive.dk.

- Der er ingen grund til at du undgår gluten, medmindre du ikke kan tåle det. Og det er heldigvis kun få mennesker, der ikke kan. Mistanken om at det er gluten, der er synderen, trives side om side med anden tvivl om mads sygdomsfremkaldende virkning. Men hvis du eller dit barn ikke skulle kunne tåle gluten, så er det ikke en almindelig tilstand, du selv kan diagnosticere.

Det skriver børnelæge Annebeth Rosenvinge i bogen 'Hold familien sund - men spis brød til.'

Per Brændgaard, cand. scient. i human ernæring fra københavns Universitet er enig:

- Der findes kun én rigtig god grund til at holde sig fra gluten, og det er, hvis man lider af glutenintolerance, også kaldet cøliaki. Det viser sig typisk ved problemer med fordøjelsen og mavesmerter, men der er tale om en meget sjælden tilstand, og 99,5 procent af befolkning kan sagtens tåle gluten, siger Per Brændgaard, der er uddannet cand. scient. i human ernæring fra Københavns Universitet til Alive.dk

Både han og Annebeth Rosenvinge advare imod glutenforskrækkelse.

Ifølge Per Brændgaard er mange af de alternative glutenfri fødevarer faktisk og et ernæringsmæssigt mere usundt valg, og du risikerer at gå glip af en masse gode næringsstoffer.

- Undgår du gluten, undgår du også rugbrød, fuldkornspasta, havregryn – en masse produkter som forskningen viser, er tæt forbundet med nedsat risiko for eksempelvis hjertekarsygdomme og diabetes. I stedet fylder man sig med alle mulige mystiske specialprodukter, som ofte ikke er fuldkorn, og som er meget dyrere. I sidste ende er det reelt mere usundt både for din krop og økonomi, siger Per Brændgaard til sitet.

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Prøv gratis i 30 dage