Godt nyt til øl-elskere

Drik dig fra prostatakræft

Øl er sundt

Tyske forskere mener, at øl kan forebygge kræft (Foto: Bax Lindhardt) Se stort billede

Tyske forskere mener, at øl kan forebygge kræft

Nu er der godt nyt til alle mænd, der elsker øl. Tyske forskere, mener, at de kan bevise, at øl kan forebygge prostatacancer.

Det er ikke selve drikken, men derimod humlen, som øllen brygges på, forskerne fæster lid til. Helt præcist er det indholdstoffet xanthohumol, der kan udvindes af humlen.

Forskere fra det tyske Kræftforsknings Institut i Heidelberg med Dr. Clarissa Gerhäuser i spidsen tror på det kraftfulde antioxidant.

- Vi håber, at vi kan bevise først i dyreforsøg og senere på mennesker, at xanthohumol forebygger prostatakræft. Men vi er kun lige begyndt, siger hun ifølge Sky News.co.

Xanthohumol findes ikke kun i humle, der bruges i øl. men også i visse frugter og krydderier. Det har tidligere været fremme, at stoffet kan reducere kvinders risiko for at få brystkræft, men ni mener de tyske forskerealtså også, at mænd kan få glæde af en enkelt øl i ny og næ.

Hos Kræftens Bekæmpelse hilser man de nye undersøgelser velkommen. Men overlæge Anne Tjønneland advarer danske mænd mod at lægge sig under fadølsankeret.

- Det er fantastisk, at man undersøger forskellige stoffer, men man kan ikke springe til den konklusion, at øl forebygger kræft. Vi har i flere befolkningsundersøgelser set på sammenhængen mellem alkohol og kræft. Prostatakræft er en af de kræftformer, der ikke ser ud til at forværres af alkohol, men vi kan ikke se at, det beskytter mod kræften, siger hun.

Prostatkræft rammer oftest mænd over 50 år. Herhjemme får 3.080 mænd hvert år stillet diagnosen.

.

Læs også

 

Lige nu på B.T. PLUS

Elektronik

Lær at mestre dit kamera

15/01 19 kr
Elektronik

Find en stærk bærbar til film og spil

07/02 15 kr
Mad og vin

Druen med de mange ansigter

11/02 5 kr
Mad

Danske dagligvarer er Europas dyreste

06/02
Jobzonen - Ny karriere

Annonce: