Abort er ikke nogen helt ufarlig sag, og nu viser det sig oven i købet, at indgrebet efterfølgende kan tredoble risikoen for at udvikle brystkræft.
Forskere fra Universitetet i Colombo i Sri Lanka har lidt tilfældigt fundet ud af, at et abortindgreb øger kræftrisikoen markant senere i livet.
Forskerne undersøgte, hvordan amning kan beskytte mod kræft. Samtidig med at de konkluderede, at amningen i høj grad beskytter mod brystkræft, fandt de ved en bearbejdning af tallene ud af, at kvinder med aborter omvendt er i tydelig kræftfare.
Andre faktorer, som også spiller en rolle for brystkræftrisikoen, er rygning og det tidspunkt, hvor kvinden kom i overgangsalder,
Undersøgelsen med abort og kræft publiceres i det nye nummer af det ansete videnskabstidsskrift Cancer Epidemiology.
Det er det fjerde epidemiologiske studie, der på kort tid har fundet dette link mellem abort og kræft. Også forskere fra Kina, Tyrkiet og USA har fundet en tilsvarende sammenhæng.






















