Når en dansk spiller stævner ud fra de trygge rammer i Superligaen til fordel for en af Europas ti store ligaer, er der 51 procent chance for, at han vil lykkes. Resten fejler i jagten på gennembruddet udenfor landets grænser.

Det kunne BT fortælle i denne artikel, hvor det blev klarlagt, at der er store forskelle på, til hvilken liga en spiller sælges, når det handler om chancen for et gennembrud.

Holland, Belgien og Frankrig er de sikre kort, mens muligheden for at slå igennem i Spanien, Italien og Tyskland er væsentligt mindre. Det findes der mange gode forklaringer på.

Hvad der imidlertid er mere interessant, er, at der er lige så store forskelle på succesraten, alt efter hvilke Superliga-klubber spillerne sælges fra. Hvor spillere fra nogle klubber nærmest synes forudbestemt til succes, forholder det sig helt anderledes andre steder.

I en sammentælling foretaget af BT står Esbjerg som den klub med den klart bedste succesrate, når det gælder spillere solgt til de store europæiske ligaer eller europæiske storklubber. Alle de seks danske spillere, klubben gennem de seneste fem år har sendt dertil, er slået igennem. Og det er ikke tilfældigt.

»De spillere, vi har sendt ud, er ikke kommet ud for tidligt. De har været i gang med at skabe sig en base herhjemme, og de har været modne med 50-100 Superliga-kampe i bagagen«, lyder det fra Niels Erik Søndergaard, ungdomselitechef i Esbjerg fB.

»Desuden finder vi klubber og ligaer, som har et passende niveau. Som den franske og den hollandske eksempelvis. Havde vi rykket en Esbjerg-spiller til Premier League, havde chancen for spilletid heller ikke været stor. Det gælder om at finde den spilleplade, hvor spilleren passer ind. Og der har vi – sammen med spillere og agenter – været heldige og dygtige til at finde nogle klubber til vores spillere, der har passet godt«, fortsætter Søndergaard.

Mens Esbjergs succesrate er fejlfri, forholder det sig anderledes for andre klubber i Superligaen. En klub som Randers har ikke haft en heldig hånd, og det samme gælder bundproppen Silkeborg samt sidste sæsons nedrykkere, AGF og Viborg. Og det betyder noget. Både når det gælder de bløde og de lidt hårdere værdier.

»Det ser godt ud, at vi har sendt seks spillere ud, som er lykkedes. Det rygtes også i branchen, og dermed har Esbjerg som udstillingsvindue flyttet sig et godt stykke i den rigtige retning«, siger Niels Erik Søndergaard, inden han vender sig mod den økonomiske side af succeshistorien.

Når en spiller præsterer godt efter et salg, er det nemlig som oftest noget, den sælgende klub nyder godt af via de præstations- og videresalgsklausuler, der er mere udbredte, end man umiddelbart skulle tro.

»Det har vi en del af i de kontrakter, vi har lavet med udenlandske klubber. På den måde bliver vi præmieret med en økonomisk gevinst, når spillerne klarer sig godt«, slutter Esbjerg-chefen.