KØB PLUS!

Superligaen mister 50 mio. i sponsorer

Sponsorflugten fortsætter, så længe tilskuer- og seertallene falder, vurderer ekspert

Superligaen er gået på vinterpause oven på et efterår, der giver anledning til bekymringer i klubberne, for færre tog på stadion i forhold til sidste år, færre tændte deres tv for at følge kampene, og som om det ikke var alvorligt nok, rammer det også klubberne hårdt økonomisk.

Ikke blot i entréindtægter, men først og fremmest i manglende sponsorkroner.

- Faldet i seer- og tilskuertal betyder, at Superligaen mister et tocifret millionbeløb i sponsorater. På baggrund af de konkrete sponsorater, vi kender til, de seertal og tilskuertal, der foreligger samt det generelle fald i markedet vil jeg vurdere, at Superligaen har mistet sponsorkroner for mellem 30 og 50 mio. kr. i forhold til sidste år.

- Vi kan jo se på de konkrete eksempler fra sponsorer, som vi hjælper, at klubberne tilbyder dem sponsorater til op imod det halve af, hvad de gjorde for få år siden, siger administrerende direktør i sponsorvirksomheden Promovator, Christian Vollerslev.

De officielle tal viser, at mens der sidste efterår i gennemsnit var 6.864 tilskuere per kamp, var der i år 6.454, hvilket svarer til et fald på 6 procent, selvom klubber som Esbjerg og Randers har hevet flere tilskuere ind til deres kampe, end nedrykkede HB Køge og Lyngby gjorde i sidste sæson.

På tv-siden kunne Ekstra Bladet for en måned siden fortælle, at faldet i seere svarede til hele 13,4 procent (i forhold til både forår og efterår 2011/12), hvilket først og fremmest skyldes, at en fjerdedel af seerne på 3 søndag aften var faldet fra, og at TV2 Sports mandagskampe havde mistet seere.

- Faldet i tilskuer- og seertal betyder, at den kommercielle værdi af produktet er faldet. Sponsorerne kan måle værdien af deres sponsorater direkte på den synlighed og eksponering, de får på tv, så det er formodentlig et fald i sponsorkroner, der vil fortsætte, indtil tendensen stopper, siger Christian Vollerslev.

Divisionsforeningen har udarbejdet en tilskuerundersøgelse, der skal hjælpe med at løse nogle af problemerne, og klubberne har netop været samlet for blandt andet at diskutere, hvordan man kan forbedre produktet.

Det betyder blandt andet, at man har besluttet at rykke Superligaen en uge, så den ikke begynder i sommerferien.

Som en start kan de enkelte klubber skæve til det tidligere AGK, mener Christian Vollerslev.

- Selv om Kasi Jesper lavede nogle lidt mærkelige ting, forstod han at gøre håndbold til en fest. Ingen har været i nærheden af AGKs tilskuertal, og eneste forskel på dem og de andre var, at han gjorde det til en oplevelse, siger Christian Vollerslev.

Læs også: