Når AGF og Brøndby i dag mødes i Aarhus, vil der være godt fyldt op på tilskuerpladserne.

Allerede i fredags måtte AGF udvide udebaneafsnittet med 600 pladser for at få plads til de 2.000 Brøndby-fans, og det er næppe tilfældigt, at det netop er de to klubber, der kommer til at stå for denne rundes mest sete kamp.

Det handler ikke kun om, at Brøndby og AGF traditionelt trækker mange mennesker til stadion og foran tv’et, for derudover er det også to af de klubber, der med størst succes har trodset tilskuerkrisen.

Mens tv-kanalerne oplevede faldende seertal, og tilskuertallene faldt i sidste sæson, var AGF og Brøndby de eneste superliga-klubber, der oplevede fremgang.

I år fortsætter tendensen, og i Brøndby kan de nu melde om så stor interesse for sæsonkort, at de er meget tæt på at sætte rekord for flest solgte sæsonkort nogensinde.

Med lidt flere end 7.000 solgte er de på niveau med de hidtil bedste år i 2004 og 2008.

Det står i skarp kontrast til FC Københavns uhyre lave tilskuertal i indeværende sæson. Igen i går var der atter under 8.000 tilskuere i Parken, da Sønderjyske var på besøg. Måske overhaler Brøndby allerede i den kommende uge deres egen rekord fra dengang, krisen i klubben enten ikke eksisterede eller var helt slået igennem endnu.

»Vi har oplevet rigtig stor fremgang, ikke mindst i salg af sæsonkort, og vi er faktisk meget få sæsonkort fra at have solgt flere end i nogen andre sæsoner,« siger kommerciel direktør Ole Palmå.

»Jeg tror, meget hænger sammen med, at det er topunderholdende at komme på stadion. Vi har ikke lagt skjul på, at vi gerne ville spille underholdende, for det er det, Brøndby står for, og det er dejligt at se, at Alexander Zorniger eksekverer på det. Vi lever op til det, når vi siger, at vi vil skabe en fest, og det er da en fornøjelse at høre en træner sige, at det skal være underholdende, og at han hellere vil vinde 4-2 end 1-0,« siger Ole Palmå.

Op til kampen i dag har AGF sammen med Aarhus Håndbold, Aarhus United og Bakken Bears afholdt sportsfestivalen Sport Tail-gate med musik, sportsdebatter, mad og drikke – en art udvidet fanzone, som er et af de tiltag, AGF med stor succes har arbejdet med.

»Jeg tror ikke på, det handler så meget om marketing og digitale medier, hvis man vil have flere tilskuere. Vi har spurgt vores billetkøbere og sæsonkortholdere, hvad de vil have, og så har vi forsøgt at indrette os efter det. Vi har ikke det optimale stadion, men til gengæld har vi tæpper og kaffe til de kolde kampe og hoppeborg, specialøl og streetfood til de varme kampe. Det er bare nogle eksempler, og det er ikke alle, der er interesserede i det, men mange er, og det er noget af det, de for eksempel har haft succes med i Tyskland,« siger Jacob Nielsen, direktør i AGF, der sidste år havde en tilskuerfremgang på hele 12 procent.

»Vi har længe været dygtige til vores B2B, altså sponsorarbejdet, men nu har vi delt organisationen op, så nogle koncentrerer sig om den del, mens andre fokuserer på fansene. Det handler om at skabe dialog og nærhed og ikke bare om at være gode på sponsorområdet og Facebook,« siger Jacob Nielsen.

Også i Brøndby har de sat fokus på begivenhederne inden kampene, ligesom de sælger forskellige pakker til forskellige interessenter:

»Der er noget til enhver fan, uanset om du står og synger på Sydsiden, eller om du er en del af familieafsnittet. På langsiden og på familieafsnittene er det noget andet, du har brug for, end det er bag målet, og så er der mere luksuriøse sæsonkort til folk, der gerne vil sidde i et VIP-område. Det handler om at vise folk, at det er et rigtig godt produkt, og at der er nogle oplevelser, som du ikke kan få hjemme i sofaen,« siger Palmå.

Følg AGF-Brøndby LIVE her på bt.dk fra kl. 18. Dagens øvrige kampe fra Superligaen kan også følges her.