Canal9-boss Anders Bay indlemmes i Brøndby-direktionen for at skabe et mere åbent Brøndby.

Brøndby fortsætter med at opruste på personalesiden uden for banen.

I samme uge som Brøndby hentede Per Rud i HB Køge som ny sportschef, kunne klubben torsdag offentliggøre, at man fra september har ansat Anders Bay som kommunikations- og marketingdirektør. Det er i høj grad en markant satsning og ikke mindst en dyr investering, som den nye Brøndby-bestyrelse foretager for at ændre på Brøndbys image som en lukket klub over for offentligheden.

Anders Bay skal styrke kommunikationssiden og gøre Brøndby til et bedre brand, men han er ikke en billig mand at hente fra jobbet som sportschef for TV-kanalerne Canal8 og -9. Ifølge sporten.dk's oplysninger går Anders Bay med sin tyngde og erfaring fra medie- og kommunikationsverden for langt over 100.000 kr. om måneden - samme niveau som gennemsnitslønnen for Superliga-spillerne. Han indgår desuden i direktionen sammen med administrerende direktør Tommy Håkansson, og om et år kommer Bay til at spille en afgørende rolle i forhandlingerne om TV-rettigheder. Nu er han imidlertid på klubbernes side.

Men Anders Bays løn er pengene værd, mener en kommunikationsekspert.

- Det er et scoop, at de har hentet Anders Bay til den stilling. Det er helt sikkert ikke en billig investering, men han kan netop være med til at gøre Brøndbys kommunikation bedre udadtil. Det er et godt signal for sponsorerne, at markedsføringen af Brøndby er helt oppe på direktionsniveau. Han kan være med til at skærpe Brøndbys profil, og han kan være en god sparringspartner for spillerne, som er under et stort mediepres, siger kommunikationsekspert Christian J. Porter-Schultz.

Anders Bay er en af journalistbranchens tungeste drenge. Han var kommunikationsrådgiver for Bjarne Riis i en periode og har været chefredaktør på Tipsbladet, før han etablerede Canal9 som en af de danske kanaler med Superliga-rettigheder.

Bay griner, da han bliver konfronteret med tesen om, at han er på en Superliga-løn.

- Jeg tror, at Brøndby synes, jeg er dyr. Men jeg synes selv, at jeg er billig, siger han med et smil på læben.

Han fortæller om overvejelserne omkring at forlade et topjob i TV-branchen til fordel for Brøndby.

- Min DNA er jo, at jeg er lidt rastløs. Jeg skal helst være koblet på et projekt, hvor udfordringerne er kæmpestore, og hvor potentialet er enormt. Der må man sige, at begge dele gælder for Brøndby. Jeg synes, at jeg kan være bekendt nu at forlade jobbet på Canal8 og -9 nu, hvor der så dygtige folk til at styre det videre. Og når et skib som Brøndby kommer sejlende og spørger, om man vil med ombord, så hopper man med, siger Bay.

- Brøndby har været utilgængelig og indadvendt i flere år. Mit ønske er, at man kan styre klubben derhen, hvor vi er mere åbne, og hvor vi ser fans, presse og sponsorer i øjnene, forklarer Bay.