Der var engang, da FC Midtjylland ikke var andet end en drøm kradset ned på en serviet. På det tidspunkt var FC København for længst blevet danske mestre, havde vundet pokalen, ejede Parken og havde købt Brian Laudrup. I dag fører FC Midtjylland Superligaen og sælger ikke længere sine profiler til FC København. Bonderøvene har indhentet københavnerne, der ikke længere kan tillade sig bare at grine. BT fortæller over tre dage historien om et forhold, der er blevet alvor. Om skuldertræk, der er blevet til afsky. Fra begge sider.

Del 3 af 3

Afstanden mellem FC Midtjylland og FC København udviskes, da en engelsk rigmand gør sit indtog på heden. Pludselig kan midtjyderne plukke spillere fra samme hylde som rivalerne, og forholdet mellem de to klubber fryser til is. I dag kulminerer rivaliseringen med guldkamp i Herning.

Scene 8: Hørsholt klapper til dem

»Vi står ikke tilbage, hvis nogen udfordrer os. Så vil vi gerne klappe til dem.«

FC København-direktør Anders Hørsholt er ikke bange for at melde hårdt ud.

Mesterskabet er væk for FC København. Det erkender klubben, før sæsonen overhovedet er overstået i klubbens årsrapport. I sidste sæson tog AaB guldet, nu ligner det, at FC Midtjylland tager mesterskabet året efter. Klubbens position er under kraftig beskydning, og man må erkende, at FC Midtjylland er blandt dem, der kan ødelægge ambitionen om at vinde mesterskabet hver sæson.

Selvom FC København regner med et underskud på mellem 15 og 25 millioner, opjusterer man Ståle Solbakkens spillerbudget til omkring 40-50 millioner kroner. Et voldsomt signal sendes til konkurrenterne heriblandt FC Midtjylland, der selv tager oprustningen som et kompliment.

Fremover kommer Flemming Østergaard ikke kørende ind på en traktor ved Ikast Stadion. Den tid er overstået. Forskellen er udlignet. Nu er FC København og FC Midtjylland konkurrenter.

Scene 9: Benhams guldgravere


Claus Steinlein har en travl sommer foran sig i 2014. Sportschefen skal sælge fire af de største profiler, hvis FC Midtjylland stadig skal være en Superliga-klub i efteråret. Kassen er tom. De indiske millioner er brugt, og midtjyderne har stadig ikke fået lukket alle udeståender med Dempo og co..

Sylvester Igboun, Rilwan Hassan og Erik Sviatchenko er til salg. De skal væk. Og Claus Steinlein er ved at indfri første målsætning med et kæmpesalg af Sviatchenko til FC København. Ønsket om ikke at sælge til andre danske klubber må tilsidesættes for at redde klubben, og da Ståle Solbakken ringer med et tilbud, der vil gøre Sviatchenko 15 millioner kroner dyr, er Steinlein ikke sen til at takke ja.

Men han spiller på flere heste. Klubbens tidligere spiller Rasmus Ankersen overtaler betting-milliardæren Matthew Benham til ikke at købe en belgisk klub, men derimod FC Midtjylland. På Hereford Beefstouw i Herning-forstaden Lund finder et møde sted mellem Benham og Ankersen på den ene side af bøffen og Claus Steinlein, FCM-formand Johnny Rune og kommunikations- og marketingdirektør Hans Krabbe på den anden.

Her i juni er den aftale dog ikke underskrevet endnu, og derfor er Steinlein tvunget til at holde handlen med FCK i gang. Uden Sviatchenko og agenten Allan Bak Jensens viden. Men da Benham kort inde i juli endelig overfører millionerne og kan erklære sig som ny FCM-ejer, lukker Sviatchenko-handlen. Til irritation for FC København-lejren.

Det er en gamechanger for FC Midtjylland. Sviatchenko, Igboun, Hassan bliver. I stedet begynder Steinlein sammen med Benhams Smartodds-medarbejdere at kigge på forstærkninger. Den tidligere AaB-forsvarer Lasse Nielsen vrages som forstærkning af FCM-ejerne, da han ifølge Smartodds-computernes udregninger ikke spiller på et højt nok niveau. Steinlein henter i stedet Jim Larsen i Club Brügge. Tim Sparv kommer til fra den tyske 2. Bundesliga, Arsenal-talentet Kristoffer Olsson og VM-spilleren Marcos Ureña lejes.

Claus Steinlein har ikke længere ligeså svært ved at overbevise spillere om at komme til klubben. Hvor man tidligere skulle lægge en del både løn og sign-on-bonus for at kunne konkurrere med FC København om spillerne, kan man nu i 2015 med selvtillid kigge efter de samme spillere som københavnerne.

Sådan ser virkeligheden ud nu i FC Midtjylland. Der er stadig spillere, der ønsker de ekstra fordele med København som hjemby, men på det sportslige og økonomiske kæmper FC Midtjylland og FC København pludselig på fuldstændig lige fod.

Derfor viser FC Midtjylland musklerne i januar, da Martin Pusic efter stort spil i kulisserne af angriberen selv skriver under med de midtjyske guldgravere.

Scene 10: Rivaler uden håndtryk

Der sker noget med mennesker, når de bliver en del af FC København. Det er fornemmelsen i miljøet omkring FC Midtjylland. Cheftræner Glen Riddersholm og assistent Brian Priske kender Brian Riemer og Johan Lange fra FC København fra trænermiljøet og fælles DBU-trænerkurser. De har delt erfaringer og snakket sammen over en enkelt forfriskning. Men i dag er det langt fra en selvfølgelighed, at de hilser på hinanden, når de mødes på et af de danske fodboldstadioner eller til en stille reserveholdskamp mellem de to klubber.

Fronterne mellem klubberne er blevet trukket skarpere op i den seneste tid. FC Midtjylland udfordrer FC København på deres kæreste eje. Det danske mesterskab. Og det huer ikke københavnerne. Indtrykket er, at de føler sig pressede, for FC København bruger en masse penge på truppen, har et større budget end FC Midtjylland og alligevel lader mesterskabet til at glippe.

I front for de to klubber står cheftrænerne Ståle Solbakken og Glen Riddersholm. De har puffet og stukket til hinanden i de danske medier gennem længere tid. I bund og grund er der ikke meget forhold mellem de to. Solbakken er aldrig til stede, når Superliga-trænerne mødes i forskellige sammenhænge. Han socialiserer ikke med de andre trænere og er ikke en del af den samme kollegiale stemning.

Men der er en faglig respekt omkring Ståle Solbakken. Samme faglige respekt er der mellem Riddersholm og nordmanden. De siger tak for kampen og hilser på hinanden, når de to hold mødes. Men de repræsenterer vidt forskellige klubber med vidt forskellige værdier. Og det skaber gnidninger. I Midtjylland-miljøet er man irriteret over, at Solbakken slipper af sted med dårlige undskyldninger om skader og uanfægtet får lov til at snakke om midtjyske gummiben.

De samme undskyldninger, som alle andre klubber har brugt i mange år, bruger FC København nu også. Københavnernes vinderkultur og selvforståelse bliver udfordret af Midtjylland. De er pressede. Sådan tolker man det omkring FC Midtjylland, for linjerne er bestemt trukket op mellem klubberne. En rivalisering er født.

Fik du ikke læst de to forrige artikler i serien om Hedeturen, så kan du læse dem her

Hedeturen del 1: Sådan gik FCM og FCKs forhold i flammer

Hedeturen del 2 - Don Ø på traktor til FC Midtafrika

Om projektet

BT har talt med mere end et dusin af de mest centrale personer i og omkring FC København og FC Midtjylland i de seneste 15 år. Det her er BTs fortælling om rivaliseringen mellem FC Midtjylland og FC København. Fortalt på baggrund af kilder med daglig gang i de to klubber og fortalt med vores ord, men med passager af fortællingen, der bærer præg af kilders egne oplevelser og holdninger.