FCN mærker ingen sponsorflugt

Superligaens undtagelse er FC Nordsjælland. Mens 9 af de 10 hold, der også spillede i den bedste ræke sidste år, har oplevet nedgang i tilskuertallene, kan FC Nordsjælland vise fremgang på hele 22 procent.

Og mens konkurrenterne har problemer med at finde hovedsponsorer eller tøjsponsorer, der vil betale nok, vælter de interesserede til Farum.

En undersøgelse, som sponsorrådgivningsvirksomheden Promovator foretager en gang om året, viser, at FC Nordsjælland er stormet op på popularitetslisten og har overhalet store brands som Brøndby og FCK på listen over de sportsklubber, danske virksomheder helst vil sponsorere.

Mens herrelandsholdene i fodbold og håndbold ligger henholdsvis nummer et og to, kommer FC Nordsjælland ind på tredjepladsen tæt forfulgt af FC København og kvindernes håndboldlandshold som de sportshold, virksomhederne helst vil sponsorere.

- Jeg er fantastisk stolt over det, men jeg er ikke overrasket, for vi har kunnet mærke det på opmærksomheden omkring os. Vi har fået over 100 nye samarbejdspartnere hen over året, siger klubejer Allan K. Pedersen.

Et danmarksmesterskab og en efterfølgende giganteksponering i Champions League er en naturlig forklaring på, at interessen for at være en del af FC Nordsjælland er steget markant, men det er langt fra hele årsagen.

- Allerede inden vi vandt mesterskabet, var antallet af sponsorer og samarbejdspartnere vokset. Det hænger sammen med, at vi har arbjedet hårdt for det. Vi er en ung klub, men vi har tre mand ansat til at udbygge vores samarbejde med klubberne i Nordsjælland, så børn og forældre får et tilhørsforhold til os.

- Desuden har vi fået bygget et sportsligt brand op om det med at spille positiv og underholdende fodbold, og så bliver vi ikke mindst bliver taget seriøst i samfundet, fordi vi sætter tæring efter næring og ikke har problemer med at betale løn, siger Allan K. Pedersen.

Læs også: