At gøre en fodboldklub i Danmark til en gunstig forretning er svært. Meget svært.

Med FC København som forbillede har det længe været en yndet model at basere sin butik på andet end fodbold, for de færreste har turdet kalde sig ansvarlig og samtidig være afhængige af spillersalg.

Det gør Brøndby officielt op med i deres nye store talentprojekt, Brøndby Masterclass.

Her vedkender klubben, at talentarbejdet i fremtiden vil hænge tæt sammen med forretningsplanen.

- Det er billigere at udvikle vores egne spillere end at købe et større antal etablerede spillere, så det giver bestemt også mening fra et forretningsmæssigt synspunkt. Derudover er ambitionen naturligvis, at vi løbende skal være i stand til at sælge de bedste talenter til udlandet, efter de har slået igennem på vores Superligahold, med stigende indtægter til følge, siger Brøndbys sportsdirektør, Per Rud.

- Det har Brøndby gennem en årrække ikke lykkedes godt nok med, men det vender vi op og ned på nu med Brøndby Masterclass, siger han.

Brøndby vil årligt bruge et tocifret millionbeløb på deres talentarbejde, som ifølge dem selv vil gøre klubben til Nordens største på området. Om 10 år vil Brøndby kigge på deres Superligatrup, og så vil de meget gerne se, at halvdelen af den udgøres af spillere opflasket i ungdomsafdelingen.

- Vores fundament skal altid være at udvikle egne spillere. De næste tre år skal det her implementeres, og vi er helt sikre på, vi vil være den klub i Norden, der bruger flest penge på talentudvikling. Det forpligter, men det tager vi gerne på os, siger Rud.

I regnskabet for 2013 måtte Brøndby notere et underskud på små 40 millioner kroner. Samme underskud forventer klubben også for 2014. Fra ledelsens side betragter man det som investeringer, men så kræves der naturligvis også et gunstigt afkast senere. Det er det arbejde, Brøndbys sportsligt ansvarlige i fremtiden skal levere.