Den kolde luft mellem de to rivaliserende klubber fra hovedstadsområdet er om muligt blevet endnu koldere.

I hvert fald har FCK godt og vel halveret antallet af billetter til deres udebaneafsnit på D-tribunen, når Brøndby og FCK tørner sammen i Parken d. 17. april.  Således vil der kun være 1.903 billetter i stedet for de sædvanlige 3.400 billetter.

»De 1.500 færre billetter skyldtes, at FC København har valgt at lukke knap halvdelen D-tribunen for tilskuere og dermed vil stå tomt. Vi må acceptere beslutningen, men på vegne af de mange Brøndby-fans som nu må blive væk, så er vi meget ærgerlige. Tomme afsnit på et stadion af den størrelse, vil alt andet lige virke begrænsende på stemningen og for oplevelsen på stadion for samtlige tilskuere og spillere, samt for rettighedshaver og alle dem der følger Alka Superligaen på TV, og det er synd for alle. Men som sagt, så er det alene FC Københavns afgørelse og det må vi acceptere,« skriver klubben i en pressemeddelelse.

Det bliver tredje gang i denne sæson, at de to ærkerivaler tørner sammen, og der har løverne, som er på mesterkurs, stadigvæk den første sejr til gode, da de to kampe er endt henholdsvis 1-0 til Brøndby og 0-0.

FCK’s beslutning kommer efter at Brøndby tilbage i efteråret valgte at lave om på deres udebaneafsnit, så de indskrænkede kapaciteten fra 6000 til 1,400 pladser. Det skete ifølge klubben, fordi man ikke havde nok efterspørgsel til det store udebaneafsnit, samt fordi man ville fremtidssikre Brøndby Stadion.

»I dag er Brøndby Stadion derfor indrettet således, at udeholdets fans nu har et reelt udebaneafsnit på 1.400 pladser med egne indgange samtidig med, at vi har kunnet frigive 3000 ekstra pladser til Brøndby fans og neutrale fodboldelskere. Vi er dermed lykkedes med at følge kravene fra UEFA og samtidig sikre, at vi har færrest mulige tomme pladser til bl.a. derby, så stadion oplevelsen bliver bedst mulig for alle på stadion og dem derhjemme foran TV’et og dem der lytter med på radioen,« skriver klubben og fortsætter:

»Vores fans og øvrige besøgende har ligeledes taget godt imod det øgede antal billetter, der nu er til rådighed i de nye afsnit på Nordea-tribunen. Til det seneste derby havde vi således det højeste tilskuertal til et derby på Brøndby Stadion siden 2009.«