Ny forskning: Risikoen for at udvikle type-2-diabetes er nedsat med næsten 25 pct. hos personer på en selen-rig kost

Spiser du tilstrækkeligt af mineralet selen, kan du reducere din risiko for at udvikle type 2-diabetes med 25 pct. Det viser et nyt, stort studie, der er offentliggjort i det ansete tidsskrift ’Diabetes Care.’

En af landets førende diabetesforskere, Allan Flyvbjerg, diabetesprofessor ved Aarhus Universitet, kalder studiet meget spændende og et virkeligt stærkt videnskabeligt bevis. Undersøgelsen er en af de største, publicerede på området til dags dato.

- Jeg ser et stort potentiale i mineralet selen – særligt inden for diabetesområdet. Med det her studie tyder mere og mere på, at vi nu har en ’smoking gun’ (det fældende bevis, red.) på, at selen i rette dosis kan nedsætte risikoen for at udvikle type-2-diabetes, siger Allan Flyvbjerg. Han mener, at selen særligt er godt for de omkring 750.000 danskere, der skønnes at have forstadie til type 2-diabetes – men også for den ellers raske befolkning.

I studiet har amerikanske forskere undersøgt data fra 7.000 kvindelige og mandlige sundhedsansatte gennem to årtier. Ingen havde type 2-diabetes ved begyndelsen. Resultatet viste, at risikoen for at udvikle diabetes var 24 pct. lavere blandt personer med det højeste indhold af selen i kroppen sammenlignet med dem, der havde det mindste indhold.

Diabetes er en alvorlig sygdom, som medfører en betydelig risiko for udvikling af følgesygdomme i øjne, nyrer, nervebaner og blodkar og dermed en øget risiko for tidlig død.

Type 2-diabetes er arvelig, men udløses i mange tilfælde af usund livsstil som fysisk inaktivitet og usunde madvaner. Type 2-diabetes skyldes en kombination af nedsat følsomhed i cellerne for insulin og tiltagende utilstrækkelig insulinproduktion i bugspytkirtlen. Man kender endnu ikke de helt nøjagtige mekanismer, men man mener, at en medvirkende årsag til type 2-diabetes er oxidativt stress, som er et kemisk eller biofysisk stress i kroppen.

- Selen er en form for antioxidant, der kan bidrage til at beskytte cellerne mod oxidativt stress. Dermed både bevares insulinproduktionen længere, og insulinufølsomheden ude i vævene mindskes. Derfor kan selen i den rette mængde beskytte os mod udvikling af type 2-diabetes, forklarer diabetesprofessor Allan Flyvbjerg. Selen findes naturligt i fødevarer som kød og især i lever og nyre, samt fisk, skaldyr, mælk, ost og æg samt visse nødder. Men mange danskere får for lidt selen, da vores landbrugsjord er fattig på selen. Forskerne fra undersøgelsen anbefaler, at man omlægger til en sund og selen-rig kost for at få de gavnlige effekter.

Med BT Plus får du:

- Se lang liste over de fødevarer, hvor du finder selen naturligt, og se hvor meget selen, de indeholder

- Se andre gavnlige effekter ved selen

- Se hvor meget selen du bør få

- Er du i risikozonen for at udvikle diabetes?

BT PLUS anbefaler også:

Den store guide til naturmedicin og kosttilskud

Her er bomben under din sundhed

Få sandheden om dine kosttilskud