I et netop offentliggjort studie har britiske forskere undersøgt, hvilken rolle fædres adfærd spiller i forhold til deres børns udvikling af intelligens.

Her fandt de frem til, at fædre med en rolig fremtoning, der aktivt involverer sig i barnets liv, har en stærk påvirkning i forhold til barnets udvikling af intelligens, skriver BBC.

Ifølge forskerne kunne der allerede konstateres en positiv indvirkning på barnet tre måneder efter fødslen, når faren havde være meget engageret i barnets liv helt fra starten.

 

- Vores resultater understreger vigtigheden af, at fædre bliver opmuntret til ofte at interagere på en positiv måde med deres børn, når de er helt nyfødte, siger Dr Vaheshta Sethna fra King's College i London til BBC.

Studiet begyndte for to år siden, hvor forskerholdet fra King's College i London og Oxford University begyndte at følge 128 fædre, der alle havde tre måneder gamle babyer.

Forskerne observerede de tre måneder gamle babyer, når deres fædre lå på en måtte og legede med dem uden andre former for stimulering som eksempelvis legetøj.

Da børnene blev to år gamle, foretog forskerne observationer af børnene, når deres fædre læste bøger for dem, og gennem disse observationer kunne de se, at børn med aktive og involverede fædre scorede højere på kognitive tests, der blandt andet blev målt i forhold til barnets evne til at genkende former og farver.

Forskerne understreger, at mødre stadig er særdeles vigtige for et barns udvikling, men at der ikke tidligere har været særlig stor fokus på, hvilken indvirkning fædre har.

- Selv så tidligt som tre måneder efter fødslen kan interaktioner mellem barn og far være med til at give en positiv indflydelse på barnets kognitive evner to år senere. Det er en ret vigtig viden, der ikke har været kendt før, siger Professor Paul Ramchandani.

Ifølge BBC har tidligere studier vist, at fædre har en tendens til at have en mere 'stimulerende og energisk stil' end kvinder, hvilket er med til at opmuntre barnet til at tage flere chancer, der også bidrager til den kognitive udvikling.