Det får du med BT PLUS:

- Artikel om hvilken kolesterol-medicin der giver bivirkninger som træthed

- En oversigt over hvilke bivirkninger der findes

- En mini-guide til, hvordan du kan undgå kolesterolmedicin

BT PLUS anbefaler også:


Tab dig

Hvis du holder en fornuftig vægt eller taber dig, modvirker alene det dannelsen af det skadelige kolesterol i blodet. 

Motion gør underværker

Det er videnskabeligt bevist, at motion modvirker det dårlige kolesterol. En halv time om dagen. 

Masser af friske grøntsager

Vælg årstidens frugt og grønt. Tænk i fiberindhold. Jo flere fibre, desto bedre for dit kolesteroltal.

Tænk i fuldkornsprodukter

En lang række undersøgelser beviser nu samstemmende, at fuldkornsprodukter påvirker dit kolesterol i gunstig i retning.

Husk altid morgenmaden

Hvis man spiser morgenmad, har man lettere ved at holde den slanke linje, fordi man ikke senere på dagen er så fristet af den usunde hurtigmad, der typisk sparker kolesteroltallet op.

Lev fedt-fornuftigt

Forsigtig med mættet fedt. Spis ikke synligt fedt på kød. Udskift mættet fedt og transfedtsyrer med enkelt- og flerumættet fedt. Spis mere hvidt end rødt kød. Kylling f.eks.

Spis fisk

Fede fisk er bedst. Fisk to-tre gange om ugen kan sænke LDL-kolesterolet.

Æg

Har i mange år været udskældt som en kolesterolbombe. Men en ny rapport fra DTU-Fødevareinstituttet tager ægget til nåde. 6-7 æg om ugen vil for raske personer ikke føre til hjerte-karsygdomme.

Pas på mælk

Drop sødmælken til fordel for de lettere mælketyper.

Gå havre-amok

Spis havregryn og havregrød om morgenen. Indfør også gerne en grøddag om ugen. Ny forskning slår fast, at havre hurtigt og effektivt forbedrer dit kolesterol-tal. Havre er spækket med vandopløselige fibre, som forhindrer en del af kolesterolet i at blive optaget i mavetarmkanalen. Tip: Tag en halv kop havregryn, put dem i din yoghurt eller blend dem med i smoothien.

Spis avocado

Den optimale spise, viser forsøg. En avocado indeholder 30 gram fedt, men 20 af disse gram er de gode enkeltumættede fedtsyrer.

Nødder er godt

Hasselnødder, valnødder og andre modvirker forhøjetkolesterol. Det er veldokumenteret.

Blåbær og så videre

Blåbær, druer, hindbær eller andre små bær har et højt indhold af polyfenoler, som har en vis kolesterol-sænkende virkning.

Tomater er sagen

En række forsøg dokumenterer, at tomater modvirker det farlige kolesterol og gavner hjertet. Virker også slankende.

Spis flere bønner

Forskellige slags bønner er den optimale spise, hvis man vil forebygge hjertesygdom. Det meget høje fiberindhold betyder, at fordøjelsen trækkes i langdrag. Sundest er sorte bønner med et meget lavt kalorieindhold.

Prøv byg

I gamle dage spiste danskerne mere byg bl.a. i grød. Kornsorten har en god kolesterol-sænkende virkning.

Spis aubergine

Planten i tidselfamilien har i forsøg vist sig at have en klar kolesterol-sænkende virkning.

Hvidløg virker

En række kontrollerede forsøg viser, at hvidløg og hvidløgspiller modvirker det skadelige kolesterol og hjælper til atsænke blodtrykket.

Guar kan hjælpe

En række forsøg dokumenterer, at guarplanten sænker blodets farlige kolesterol. Virker også mod type 2-sukkersyge. Mindre alkoholHold dig inden for genstandsgrænsen. Mænd kan dog med god samvittighed skåle lidt oftere end kvinderne.

Kilder bl.a.: Kolesterolforsker Richard Raedsch, professor, læge Peter Norsk, Fødevareinstituttet


Du kan læse meget mere om kolesterol i vores 16-siders guide. Her kan du blandt andet læse om. hvordan du kan undgå medicin, hvordan du kan sænke dit kolesteroltal, typer af kolesterol og meget andet. Vores 16 sider kolesterol guide kan du finde her